Test BMW R1200RS
Conclusie
Negenendertig jaar na de lancering van de allereerste R100RS heeft BMW de RS met de komst van de R1200RS als toeristisch sportief broertje van de dit voorjaar gelanceerde R1200R een nieuw leven ingeblazen. Met de RS doelen de Duitsers op een sportief publiek voor wie een S1000RR te extreem en een R1200R te naakt is. Waar de RS voor de sportieve toerist (Reise Sport) is bedoelt is de balans echter vooral naar het toeristische accent uitgeslagen. Op dat vlak maakt de fiets dankzij z’n ontspannen zithouding en relaxte sturen zijn ambities zonder meer waar, maar voor het sportieve had de RS best wel wat scherper en feller mogen zijn. Ook moet er voor de R1200RS diep in de buidel worden getast, de basisprijs van € 15.350 lijkt nog best redelijk, maar met alle opties erbij opgeteld staat er ineens een bedrag van € 18.201 onderaan de factuur. En dan moet er nog apart voor de navigatie worden afgetikt.
- goede ergonomie, neutraal sturen, uitgesmeerd koppel
- stroef schakelen, harde vering, best prijzig met alle opties