Zoeken

Test: Yamaha MT-125

Volwassen indruk

27 juni 2014
Inhoudsopgave
Test: Yamaha MT-125
Dark Side of Japan
Volwassen indruk
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha 2014 MT-125

Technisch heeft de kleine MT wel zeker het nodige te bieden. Zo werd de vloeistofgekoelde 125cc ééncilinder, die ook andere 125cc modellen als bijvoorbeeld de WR125 aandrijft, volgens Yamaha op maar liefst 70 punten aangepast – waaronder de cilinder, de nokkenassen, zuigerveren en nog veel meer – intensief gemoderniseerd. Toch geeft de MT-125 bij een eerste druk op de startknop een teleurstellende indruk, het geluid heeft meer weg van het zwakzinnig gepruttel van een stroom aggregaat  dan een kekke motorfiets. Gelukkig biedt Akrapovic hier uitkomst, in het accessoirepakket is een Akra einddemper terug te vinden. OYamaha 2014 MT-125 Yamaha 2014 MT-125
Het display oogt wat rommelig, de koplamp en luchthappers zijn onmiskenbaar MT
Yamaha 2014 MT-125
Is dit nou de Dark side, of is dat de andere kant?
Yamaha 2014 MT-125 Yamaha 2014 MT-125
Conform A1 rijbewijs 125cc en 15 pk. Remmen doet de MT als de brandweer
nder de 4.000 toeren is de MT-125 het liefst niet te houden, beter is het zelfs om de digitale toerenteller steevast boven de 6.000 toeren te houden. Tot aan de schelle schakellamp bij 10.000 toeren levert de MT-125 het angstaanjagende vermogen van maar liefst 15 pk, precies zoals de Europese regels hebben voorgeschreven. Voor doorgewinterde motorrijders niet iets om warm voor te lopen, maar voor een beginnend motorrijder – die ook nog eens twintig kilo lichter is – zeker niet verkeerd. En het vetste in deze is nog eens de aanduiding in het display, want hoe er ook aan het gas werd gelukt, het lukte ons maar niet om de gemiddeld verbruikswaarde van ruim 1 op 40 af te laten wijken.

Het rijwielgedeelte van de MT-125 heeft geen enkel probleem met de dynamiek van de 125cc, wat ons de indruk gaf dat het MT-verhaal nog niet ten einde is. De verhoudingsgewijs dikke 41 mm upside down voorvork, de van linksysteem voorziene centraal geplaatste monoshock en het daartussen geplaatste stalen brugframe zorgen voor meer dan voldoende stabiliteit en lijken haast overgedimensioneerd te zijn, alsof op voorhand al is rekening gehouden met een 300cc  variant.  Vol vertrouwen en uiterst direct volgt de MT-125 alle bevelen van haar rijder op en laat zich heerlijk door de meest uiteenlopende bochten jagen; van krappe hairpins tot snelle knikken, de Yamaha neemt ze als zoete koek, niet in de laatste plaats ook dankzij het brede stuur. De vering voelt daarbij goed aan: sYamaha 2014 MT-125trak genoeg om te voelen wat er onder je gebeurt, zonder daarbij oncomfortabel te zijn. Voor het betere contact met het asfalt is de fiets met 17” Michelin Pilot banden uitgerust, die de 138 kilo lichte Euro-Japanner neutrale stuureigenschappen geven bij goede, maar niet overdonderende lichtvoetigheid.

Om de MT-125 tijdig tot stilstand te krijgen heeft Yamaha de fiets met een enkele 292 mm remschijf voor en een enkele 230 mm remschijf achter uitgerust, met respectievelijk een vierzuiger en een éénzuiger remklauw.  Net als het vermogen van 15 pk niet iets om in de kroeg de sier mee te maken, maar in combinatie met de afwezigheid van gewicht (hadden we al gezegd dat de MT-125 slechts 138 kilo weegt) is het ruim voldoende om serieuze vertragingen te realiseren. Sterker, op dit moment zijn er maar weinig fietsen in de 125-cosmos die kunnen tippen aan de remmen van deze MT-125, die naast perfect te doseren genadeloos efficiënt blijken te zijn. Jammer is het wel dat de fiets vooralsnog niet met ABS is uitgerust.

Yamaha 2014 MT-125