Test: Yamaha MT-125
Dark Side of Japan
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha MT-125 |
Dark Side of Japan |
Volwassen indruk |
Conclusie |
Technische gegevens |
Na jaren van haast totale radiostilte sinds het uitbreken van de wereldwijde kredietcrisis heeft Yamaha met de karakteristieke MT-familie een regelrecht schot in de roos gemaakt. Met de überdikke MT-01 V-Twin en kekke MT-03 ééncilinder werd een eerste begin gemaakt, wat zich niet vertaalde naar een verkoopsucces, maar dat veranderde afgelopen jaar snel toen de MT-09 driecilinder werd gelanceerd, d
Vanuit welk perspectief je ook naar de MT-125 kijkt...
het ziet er gewoon appetijtelijk uit ie dit jaar in de MT-07 staande Twin navolging kreeg: twee modellen die in tegenstelling tot die 01 en 03 hoog in de lijst van verkoopcijfers terug te vinden zijn. Vanaf augustus komt de MT familie ook voor ons nageslacht binnen handbereik, als de MT-125 voor een prijskaartje van naar verwachting rond de € 4.500 zijn opwachting bij de Yamaha dealer zal gaan maken.
Een uitzonderlijk slimme zet, iets anders is de doelbewuste stap van Yamaha de Dark Side of Japan MT-familie naar de onderkant uit te breiden met een 125cc A1 rijbewijs variant niet te noemen. Om anno 2014 tot de verbeelding van de toekomstige generatie motorrijders te spreken moet de fiets er vooral retecool uitzien, zo heeft KTM ons met de 125 Duke al geleerd. Net als die 125 Duke (die later navolging kreeg in de 200 Duke en 390 Duke) heeft ook deze MT-125 typische en kenmerkende stijlkenmerken van z’n grotere broers overgenomen. Bij KTM de 690 Duke, bij Yamaha de MT-09 en MT-07. De dominante koplamp, de markante zijdelings geplaatste luchtinlaten, of de scherp vormgegeven omhoog lopende achterkant met LED-achterlicht lijken haast direct van de twee- en drieclinder varianten te zijn overgenomen. Het geheel wordt verder gecompleteerd met gietvelgen in gesmede look en een laag geplaatst kort uitlaatsysteem.
Wat de MT-125 voor ons Nederlanders nog extra bijzonder maakt is het feit dat de motor door het in Amsterdam gevestigde GK designburo is ontworpen. De ontwikkeling van de fiets vond in het Milaan gevestigde Yamaha R&D centrum gedaan, terwijl de uiteindelijke productie in Yamaha’s MBK fabriek in Frankrijk plaatsvindt. Europeser dan dit kan haast niet, en dan hebben we het nog niet over het motorblok gehad dat afkomstig is van het Italiaanse Motori Minarelli, een 100% dochter van Yamaha. De Europese achtergrond merk je meteen als je hebt plaatsgenomen op de fiets, aangezien de MT-125 aanvoelt als een volwassen fiets: de rechtop zithouding die behoorlijk ruim is, het brede zadel dat op 820 mm hoogte is geplaatst en het conisch vormgegeven stuur met robuuste aluminium klembeugel laten een volwassen indruk na. Een modern LCD-display, waarvan de bediening op de rechter stuurarmatuur is ondergebracht, rondt de blok naar voren af. Helaas blinkt niet alle informatie in het display uit in afleesbaarheid, de dubbele balkjes van de toerenteller met daaronder (te) kleine snelheidsmeter oogt verwarrend, daarnaast verstoren zichtbare kabels en stekkerverbindingen het beeld.