Zoeken

Test Yamaha MT-07

Opstappen en gaan

4 maart 2014
Inhoudsopgave
Test Yamaha MT-07
Eigenzinnige MT-familie
Opstappen en gaan
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha 2014 MT-07

Een druk op de knop is voldoende om de compleet nieuw ontwikkelde paralleltwin met 689cc cilinderinhoud tot leven te wekken, waarna de vloeistofgekoelde vierklepper braaf onder je aan het pruttelen is. Bij het wegrijden imponeert de zeer compact gebouwde Twin met een sappig koppel en breed uitgesmeerde powerband, die tot ver boven de 7.000 toeren reikt. Een vermogens-karakteristiek die het toestaat om oYamaha 2014 MT-07 Yamaha 2014 MT-07
Kunstzinnig, de fraaie achterbrug. De techniek is lekker in het zicht
Yamaha 2014 MT-07 Yamaha 2014 MT-07
Oogt een beetje vreemd, maar is wel goed afleesbaar. De remhendel is in vijf standen instelbaar
fwel actief ofwel truttig onderweg te zijn, zonder het idee te hebben iets te missen. Met een maximum vermogen van 75 pk bij 9.000 toeren en een maximum koppel van 68 Nm bij 6.500 toeren per minuut is de MT-krachtbron voor alle vorderingen in en buiten de stad even gelijkmatig geschikt. Voor de nieuwe A2-rijbewijs kandidaten heeft tuningspecialist Alphatechnik al een 35 kW ombouwkit uitgebracht, waarbij het vermogen door middel van een aanslag in de gasklep is ingeperkt.

De manier waarop het goed controleerbare vermogen wordt afgegeven – alsof je met een V-Twin aan het rijden bent, heeft de MT-07 te danken aan de 270° kruktap, een spel dat Yamaha al eerder bij de TDM900 en Super Ténéré deed. De verzette kruktap is ook verantwoordelijk voor het karakteristieke uitlaatgeluid, dat vanaf de zijlijn weliswaar behoorlijk ingetogen, maar voor de rijder duidelijk krachtiger klinkt. En zo zien we dat graag: beter zelf genieten van een heerlijke motorsound en gYamaha 2014 MT-07een ruzie met de buurt dan zelf amper iets kunnen horen, maar wel ruzie met iedereen in je straat te hebben gemaakt. Een kleine balansas hout tot in het hogere toerenbereik – de toerenbegrenzer maakt bij 9.900 toeren een eind aan de pret – de vervelende trillingen in toom, voor een tweecilinder lijnmotor loopt de MT-aandrijving erg gecultiveerd. En zuinig: bij het ronduit pittige tempo dat tijdens deze testrit is ingezet heeft de MT-07 volgens het digitale display een gemiddeld verbruik dat boven de 1 op 20 ligt.

Toch was het nieuwe motorblok niet helemaal vlekkeloos: waar de meeste naar Lanzarote ingevlogen testmotoren functioneerden was bij enkele motoren de injectie minder perfect en kwam het vermogen er na een lange rolfase té agressief in. Ook liet de versnellingsbak zich – met name bij lage toerentallen – niet altijd even gemakkelijk bedienen en was er voelbare weerstand, waardoor bij het schakelen er meer kracht moest worden gezet. Ook hiervoor gold dat dit van de ene ten opzichte van de andere motor nogal verschilde.

Deze onvolkomenheden even buiten beschouwing genomen zorgde de MT-07 door haar lichtvoetige, haast intuïtieve stuureigenschappen voor puur motorplezier. Bijna als een fiets iw de 182 kilo droge Yamaha – de in Nederland niet leverbare niet-ABS versie is zelfs drie kilo lichter – door elke bocht te sturen en volgt daarbij elk commando van de rijder op. Neutraal en precies volgt de MT-07 het gekozen spoor en zal vooral ook minder ervaren motorrijders dankzij haar vriendelijke en transparante natuur veel motorplezier geven. MYamaha 2014 MT-07
LED-technologie mocht bij het achterlicht niet ontbreken
Yamaha 2014 MT-07
Van de tweezuiger remklauwen met wavedisks hadden we meer verwacht
et 49% van het gewicht op het voorwiel en 51% op het achterwiel heeft Yamaha voor een traditionele gewichtsverdeling gekozen, die je niet snel voor verrassingen zet. Ook is op geen enkel vlak aan stabiliteit ingeboet: het buizenframe met verschillende wanddiktes voor optimale stijfheid en de prachtig vormgegeven dubbele stalen achterbrug  zorgen voor te allen tijde voor een onberispelijke rechtuit-stabiliteit.  Enkel voor zeer ervaren testrijders zal de minimale neiging om op te lichten voelbaar zijn, als gevolg van de verhoudingsgewijs brede 180 mm achterband bij oneffenheden onder hellingshoek.

De door Yamaha gekozen veerelementen – een niet instelbare 41 mm telescoop voorvork en een onder het zadel geplaatste horizontale, in veervoorspanning instelbare achtershock – zorgen daarbij voor een goede rijcomfort. Kleine oneffenheden worden prima geabsorbeerd, pas bij grote kuilen en gaten die je naar vering van een allroad doen verlangen is bij de MT-07 de grens van het toelaatbare bereikt. Ook bij een sportieve rijstijl is de grens snel bereikt en begint de MT-07 zowel voor als achter te pompen, maar dat is ook niet Yamaha’s uitgangspunt van de MT-07 geweest: voor wie sportief knallen wil heeft Yamaha andere ijzers in het vuur. Geheel in lijn met het ongecompliceerde inzetgebied en het beoogde koperspubliek zijn de remmen behoorlijk behoudend ontworpen. Om een goede vertraging te realiseren moet er flink worden geknepen in de in vijf standen instelbare (waarvan hulde) remhendel, de achterrem reageert wat dat betreft veel krachtiger en heeft duidelijk eerder de neiging te gaan blokkeren. Alleen daarom al is ABS zeker aan te bevelen, hoewel dat voor ons Nederlanders geen verschil zal zijn: de MT-07 is alleen met ABS leverbaar.

Yamaha 2014 MT-07