Zoeken

Test: Peugeot Metropolis 400i

Tussen forensendorp en moederstad

15 maart 2014
Inhoudsopgave
Test: Peugeot Metropolis 400i
Tussen forensendorp en moederstad
Metropolis
Conclusie
Technische gegevens

Peugeot 2014 Metropolis 400i

Dat de driewielige Peugeot scooter Metropolis heet, is niet zomaar een hersenspinsel van een art designer met een jointje te veel op. Het is een weloverwogen naam, die het doel van deze scooter perfect neerzet. De naam komt uit het Grieks, waarin Metro voor moeder staat en polis voor stad. Moederstad dus. Dat suggereert dat er ook nakomelingen zijn, in de vorm van kleine stadjes of dorpen rond de moederstad. DPeugeot 2014 Metropolis 400ie Metropolis is dus een voertuig om mee rond de moederstad te tuffen, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer tussen de forensendorpen en de moederstad. Velen verkiezen daarvoor nog altijd een autostabiel, een vierwielig voorwerp dat stilstaat op de snelweg. Maar velen komen de laatste jaren tot de ontdekking dat "beweging" toch een cruciale rol speelt in mobiliteit. Het is een van de belangrijke factoren om de tijd-afstand ratio in je voordeel om te buigen. Iets wat motorrijders allang weten. Maar die zitten onbeschermd, op zo'n enge tweewieler die om kan vallen. En ze hebben een motorrijbewijs...

B-rijbewijs

Voor elke oplossing is een probleem en omgekeerd. Dat je op een scooter beter beschermd bent tegen de elementen is een feit. En dat een driewieler er stabieler uitziet ook, al is dat meer optisch bedrog dan wat anders. Reliant Robins bewijzen al jaren het tegendeel door bij de minste of geringste koerscorrectie over de kop te buitelen. Een probleem dat door Piaggio overigens vakkundig werd opgelost met de driewielige scooter. Een slim hevelmechanisme, aan de bovenkant van twee telescooppoten, zorgde dat de wielen mee konden kantelen en dat het ene been werd ingetrokken als het andere werd uitgestoken. Zo reed het als een gewone tweewieler, maar had je wel altijd twee voorwielen met gelijke druk aan de grond. En aangezien de wetten van de mechanica en materiaalkunde ook in de motorfietstechniek gelden, geeft meer rubber aan de straat meer grip. En dus zijn twee voorwielen minder eng. HPeugeot 2014 Metropolis 400i Peugeot 2014 Metropolis 400i
Aan opbergruimte geen gebrek bij de Metropolis
Peugeot 2014 Metropolis 400i Peugeot 2014 Metropolis 400i
eel geschikt voor overstappende autostabilisten. Helaas vinden velen het rijbewijs nog een drempel. Een die door Piaggio met een waarlijk Italiaanse flair voor het ontduiken van wettelijke regels werd geslecht. Die regels stellen namelijk dat een voertuig "enkelsporig" is als de voorwielen wielen minder dan 460 mm uit elkaar staan, maar "meersporig" als de spoorbreedte groter is. Dat leidde tot een Piaggio MP3 LT (Large Track), waarvoor je dus een autorijbewijs moest hebben. En zo konden automobilisten motorscooter rijden zonder daarvoor een A-stempel te halen. Een feestje dat natuurlijk nooit lang kon duren. Vorig jaar maakte de overheid een einde aan de pret, maar wel met respect voor de status quo. Wie zijn (auto-) rijbewijs voor 19 januari 2013 heeft gehaald, mag op een Large-track driewieler rijden zonder zijn motorrijbewijs te halen. Is je autorijbewijs van na 19 januari 2013, dan heb je er toch een motorrijbewijs voor nodig.

Peugeot 2014 Metropolis 400i