Test: KTM Freeride E-XC
Stil genieten
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM Freeride E-XC |
Niet over een nacht ijs |
Stil genieten |
Conclusie |
Technische gegevens |
Voordat de Freeride echt in gang kan worden gezet moet – net als bij een normale verbrandingsmotor – eerst op een startknop worden gedrukt, pas dan kan er E-gas worden gegeven. Los van de gekozen modus – Economy met beperkt maximum vermogen, Standard of Advance met progressieve vermogensafgifte – wordt de Freeride E vanaf stilstand nadrukkelijk in beweging gezet. Vergeleken met conventionele motoren is de geëlektrificeerde aandrijving stukken eenvoudiger uitgevoerd. Net als bij conventionele motoren wordt het achterwiel middels een ketting in gang gezet, maar de gebruikelijke versnellingsbak tussen motor en eindaandrijving ontbreekt, w
Het display ziet er geeneens zo verschillend uit
Des te groener, des te voller de accuaardoor je niet wordt beperkt door offroad soms lastige versnellingskeuzes of het schakelen zelf. Met weer andere pluspunten tot gevolg: door de directe koppeling van gashandvat naar eindaandrijving laat het beschikbare koppel zich perfect naar wens doseren, waarbij de motor niet kan afslaan – zelfs niet wanneer hij extreem laagtoerig wordt gereden. Voor mountainbikers perfect en voor motorrijders in eerste instantie een kwestie van wennen is de positionering van de remhendels. Met een koppelingshendel overbodig bevindt de bediening van beide wielen zich nu aan het stuur – de voorrem zoals gebruikelijk rechts en de achterrem nu links, waardoor er vooral offroad veel concentratievermogen overblijft om het landschap goed te observeren en de juiste lijn te nemen, wat nieuwkomers zeer ten goede komt. Want die maken naast Enduro-rotten en niet gemotoriseerde mountainbikers deel uit van het potentiële cliënteel.
Om aan het berensterke koppel van de E-motor te wennen kan het middels de beschikbare rijmodi worden ingedamd, maar zelfs de minst ervaren offroaders zullen al na korte tijd overschakelen naar volle bak. Met haar aangeboren geschiktheid voor offroad en haar elektrische aandrijving neemt de Freeride E rivierdoorsteken, opritten met losse ondergrond en listige bergpassages probleemloos en zijn spectaculaire powerslides dankzij het krachtige koppel kinderspel. De middelzware mountainbike piste bergaf is het lichte gevaarte dankzij de krachtige wavedisks en het lage rijklaargewicht van 110 kilo naar hartenlust als een trialfiets over rotsblokken en door krappe bochten te sturen.
Afhankelijk van de gekozen rijmodus, rijstijl en de zwaarte van het terrein is het accupakket toereikend tot ergens tussen een half uur en iets meer dan een uur – aan een exacte aanduiding in kilometers hebben de Oostenrijkse verantwoordelijken zich niet gewaagd. Recuperatie – het terugwinnen van elektrische e
Overduidelijk het DNA van de 'ottomotor' Freeride modellen
Alleen dit verraadt dat hier iets anders staat...nergie bij het remmen of in de aandrijving – is niet voorzien, aangezien dat de remmen en daarmee het gedrag van de Freeride onvoorspelbaar beïnvloeden zou. In het instrumentarium, dat in de console tussen stuur en zadel is geplaatst, geeft een gekleurde feestwinkel het niveau van de accu aan: staan alle lichten op groen dan is de accu 100% gevuld. Branden alleen de onderste vier, dan is het niveau tussen de 60 en 80%, wat bij één groen licht tussen de 40 en 60% is. Zodra de oranje balk onderin oplicht is er nog 40 tot 20% capaciteit, kleurt de balk rood dan is er nog maar 20 tot 0%. Tot slot is er nog de rood knipperende ‘Thuiskom’ modus waarin het vermogen sterk is beperkt om de resterende reikwijdte zo groot mogelijk te maken en volgens KTM er nog enkele kilometers moeten kunnen worden afgelegd. Het vermogen wordt trouwens pas in fase rood ingedamd, omdat het offroad nogal listig kan zijn als er minder aandrijving is dan je verwachten zou. Het accupakket neemt met een gewicht van 28 kilo trouwens het leeuwendeel van het totaalgewicht van de Freeride voor haar rekening. Ter illustratie: de 250cc viertakt EXC verbrandingsmotor weegt in totaal slechts 24 kilo.
Aangezien de batterijcellen voor krachtstroom geschikt zijn, is de uitneembare accu door middel van een snellader al na 50 minuten voor 80% gevuld, voor de resterende 20% wordt nog een extra 80 minuten geduld gevraagd. Zonder snellader met de huishoudstekker thuis kan daar in beide gevallen nog een 20% bij worden opgeteld. KTM garandeert 700 vollaad cyclussen voor het accupakket, voordat de capaciteit naar ten minste 80% van de oorspronkelijke 2,6 kWh terugvalt.