Test: Kawasaki ZZR1400 Performance Sport
Vergane glorie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ZZR1400 Performance Sport |
Vergane glorie |
Plan B |
Goed voor het milieu, toch? |
Conclusie |
Technische gegevens |
Als ik met de ZZR1400 vanaf de M25, de rondweg van London die door de Britten zelf gekscherend de grootste parkeerplaats ter wereld wordt genoemd de weg richting Brooklands indraai vraag ik me af waar in hemelsnaam dit uniek stukje Britse geschiedenis zich bevindt. Op Google Earth leek het alsof de oude kombaan zich vlak naast de snelweg bevond en het eigenlijk niet te missen zou moeten zijn, maar vooralsnog zie i
Goede ademhaling is een pre als je topvermogen wilt. De achterkant oogt nog steeds bijzonder fraai
Mooi groen/zwart is niet lelijk
De belangrijkste features van de Performance Sport, een Akrapovic uitlaatsysteem dat voor een lekkere sound verantwoordelijk is en een Öhlins achtershockk alleen maar normale bewoning en bedrijvigheid. Dan duikt ineens de bewegwijzering voor het Brooklands Museum op en rijdt ik langs de voormalige landingsstrip, die tegenwoordig door Mercedes Benz als testbaan wordt gebruikt. Ik bevind me in het hart van wat ooit het epicentrum van Britse motorsport is geweest, maar niets dat nog herinnert aan die roemruchte beginperiode van auto- en motorsport. Door de natuur weer teruggepakt, gesloopt voor oprukkende woningbouw en industrie of ingericht als parkeerterrein.
Terwijl de geschiedenis van de Britse motorsport – en misschien wel die van mondiale motorsport, hier in Brooklands meer dan een eeuw geleden begon. In 1906 kwam de Britse patriot Hugh Fortescue Locke King op het idee een afgesloten circuit te gaan bouwen. King had een jaar eerder de Coppia Florio races nabij het Italiaanse Brescia bezocht en was verbaast over de Britse afwezigheid. In Engeland gold destijds een maximum snelheid van 20 mijl per uur, waardoor het volgens connaisseurs voor fabrikanten onmogelijk was auto’s en motoren op vermogen en snelheid te ontwikkelen en testen. Dát moest veranderen, en zo werd in negen maanden tijd ’s werelds eerste afgesloten circuit Brooklands door 1.500 arbeiders voor het recordbedrag van £ 150.000 -wat King bijna failliet maakte- gebouwd.
Hebben wij weer, thuis het mooiste weer en hier van de ene in de andere overstroming rollen. Maar ja, met een Kawa naar Engeland is natuurlijk ook de goden verzoeken
Het ruim 130 hectare grote gebied groeide uit tot het episch centrum van de Britse auto- motor- en luchtvaartindustrie, waar Britse helden uitgroeiden tot ware auto- en motorsport iconen en waar eind jaren ’30 de vliegtuigen werden gebouwd die de slag om Engeland zouden winnen en betrokken waren bij de bevrijding van Europese vasteland. De uit betonplaten opgebouwde baan was 2 ¾ mijl lang, maar liefst 100 voet breed en had twee k
ombochten en een rechterknik, waarbij de krappe kombocht een hoogte van negen meter had. Brooklands was het circuit waar onder het toeziend oog van bijna 300.000 toeschouwers wereldrecords werden gezet en waar Britse auto’s en motoren tot de limiet werden getest.Dertig jaar lang was Brooklands toonaangevend in de Britse motorsport, tot de tweede wereldoorlog uitbrak en er een einde aan motorsport kwam. Een deel van het circuit werd voor tijdelijke hangars gebruikt, een deel raakte beschadigd als gevolg van Duitse luchtaanvallen en een deel werd gesloopt om ruimte te maken voor een toegangsweg naar een fabriek. Hoewel nog 65 procent van het circuit intact is gebleven is het speuren naar de restanten van de baan, waarvan een groot deel van de nabije bewoners geeneens nog het bestaan weet.
Terwijl ik op zoek ga naar de restanten van het ooit roemruchte circuit bedenk ik me dat het verhaal van de ZZR1400 eigenlijk best veel overeenkomsten heeft. Toen Kawasaki in 1991 de ZZR1100 lanceerde sloeg de motor in als een bom en gaf de fiets een nieuwe impuls aan de pk-wedloop. Met een opgegeven vermogen van 150 pk en snelheidsmeter die met gemak door de 300 km/u grens heen ging was de ZZR1100 een kernraket op wielen en grondlegger van het Big Engine Sportsbike concept. Bijna dertig jaar lang stonden de letters ZZR synoniem voor een ongeëvenaarde kernexplosie, tot er een nieuwe generatie 1000cc Supersport ontstond en er een einde aan het gouden tijdperk van de ZZR kwam.