Introductie Kawasaki ER-6 Sports Edition
Meer en minder tegelijk
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Kawasaki ER-6 Sports Edition |
Meer en minder tegelijk |
Koren op de molen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Zo erg is het allemaal niet, voor een klein beetje meer geld krijg je een klein beetje meer motor zonder daarbij echt arm te worden of teveel uit de toon te vallen. Kawasaki heeft het motortje gewoon nét dat kleine beetje leuker gemaakt. Zou je waarschijnlijk zelf ook al doen. We hebben het al eerder gezien natuurlijk, de meest voor de hand liggende accessoires standaard gemonteerd voor een prijs waar je het zelf niet voor kunt. D
In het geval van de ER-6 betekent dit een Akrapovic uitlaatsysteem en een kentekenplaathouder. Uitlaatsysteem, omdat blijkbaar de standaard uitlaat niet geschikt is voor montage van een vervangingsdemper. Vinden wij helemaal niet erg, want niet alleen is Akrapovic een naam die je graag op je oetloatpiep ziet staan en het is altijd gewoon nog béter dan enkel een dempertje. Nu weet je dat het aan de uitlaat helemaal niet meer kan liggen.
De complete kit krijg je voor een meerprijs van € 690,- wat zeker niet verkeerd is. En het wordt nog leuker, want de motoren zelf zijn tegelijkertijd in prijs verlaagd. Voor een nieuwe ER-6n betaalt je voortaan € 6.999,- in België en € 7490,- in Nederland. Een verlaging van 600 euro dus. Anders gezegd; voor 90 euro meer heb je een nieuwe ER inclusief Akra systeem. Als dat niet goed klinkt? De ER-6f is vanzelfsprekend iets duurder en kost nu € 7199,- in België en € 7990,- in Nederland, nog altijd een korting van 500 euro. Komt dus opnieuw dat pijpje snel binnen financieel bereik.
En wat schiet je er mee op? Nou is geluid heel persoonlijk, plus kun je het vanuit dit artikel niet horen, de algemene tendens is wel dat een motor er van opknapt. De standaard demping wordt vervangen door een flink stuk mondiger exemplaar en dat vinden wij motorrijders leuk. Er zit nog een verwijderbare dB-killer in ook, dus je kunt er alle kanten mee op. Maar daarnaast levert de nieuwe uitlaat een gewichtsverlies van 5 kilo. Dan kan het gewonnen vermogen nog maar weinig schelen zou je denken. M
Voor een klein beetje meer krijg je dus best wat
..terwijl de rest nog onmiskenbaar ER-6 isaar gelukkig werkt een andere pijp volgens “én-én” en kun je dus zowel een ander geluid, minder gewicht als ook een vermogenswinst en tot slot een ander uiterlijk allemaal in je zak steken. De ER scoort op de bank zo’n 5,2 pk extra ten opzichte van de standaardmotor en genereert daar een koppel van 4,4 extra bij. Helemaal niet slecht van die negen tientjes. Het echte kadootje is de kentekenplaathouder die je er gratis bij krijgt. Daar word je niet sneller van, maar het smoelt best aardig.
Toch willen we wel eens van de gelegenheid gebruik maken er een kwiek rondje mee te sturen, hetgeen ook mogelijk is in de heuvels achter het strand van Lloret de Mar en omstreken. De plaats zelf kent de halve wereld, maar dat er ook serieus een knoop in je veters gestuurd kan worden zal de meesten toch ontgaan. Toch hoef je er niet ver voor te zoeken; de kustroute van Lloret naar Tossa is al direct goed en dit herhaalt zich als je je route vervolgt. Maar ook dieper de binnenlanden in zullen je balhoofdlagers het zwaarst belast worden van alle onderdelen. Nog los van de berijder.