Zoeken

Eerste rij-indruk: KTM RC390 cupracer

RC390 Ready to Race

12 juni 2014
Inhoudsopgave
Eerste rij-indruk: KTM RC390 cupracer
ADAC Junior Cup
RC390 Ready to Race
Lol in het kwadraat
Technische gegevens

KTM 2014 RC390 cupracer

Het eerste contact met de RC390 valt voor een echte racefiets verbluffend emm… zeg maar chesterfield uit. In tegenstelling tot de meeste kleine racers, waar je zelfs als kleine volwassen motorrijder een cursus Yoga moete hebben gedaan om je lichaam achter de stroomlijn te kunnen vouwen, is de zit op de RC390 een verademing. Met een druk op de startknop maakt de KTM dankzij het Akrapovic uitlaatsysteem een volwassen geluid, het progressieve gashandvat laat de ééncilinder lekker gretig in toeren klimmen en de zesversnellingsbak moet met een ferme voet worden bediend. AKTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Protectoren rondom om de schade bij een val binnen de perken te houden
KTM 2014 RC390 cupracer
Behoudens de vering is het rijwielgedeelte volledig standaard
KTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Qua vering zijn volledig instelbare elementen uit huize WP toegepast. De volledig instelbare remschaakelset maakt omgekeerd schakelen mogelijk
l vanaf de eerste meters vallen twee dingen op: de met 138 kilo extreem lichte KTM stuurt haast zo lichtvoetig als een fiets en daarnaast heeft het Akrapovic uitlaatsysteem het middengebied een stuk sterker gemaakt dan de Duke 390, die over hetzelfde motorblok beschikt. Dankzij het snelgas hoeft bij volgas niet meer het gashandvat te worden overgepakt, wat bij de Duke wel het geval is, en ondanks dat het topvermogen met 6 pk naar 38 pk is teruggeschroefd is de racer op het rechte stuk goed voor een topsnelheid van 180 km/u – wat je als rijder trouwens niet ziet, want de jongens van KTM hebben het display met een ‘Ready to Race’ sticker afgeplakt. Krachtig accelereert de ééncilinder met het ten opzichte van het productiemodel identieke vakwerkframe uit de langzame bochten, enkel een kleine vertraging bij vol op het gas is een kleine smet op het blazoen.

Dat wordt een collega bij het uitkomen van een zeer krappe rechter hairpin fataal: het voorwiel klapt naar binnen, waarna de KTM onvermijdelijk over het asfalt glijdt. Verbouwereerd staat hij op, klopt het stof van z’n overall, pakt de RC390 weer op en brengt ‘m weer rijdend terug naar de pits. Hier wordt de schade opgemaakt: behoudens de beschermbeugel van de rKTM 2014 RC390 cupracerBest lullig, denk je hard te gaan, komt een 18-jarige puber je binnendoor voorbij

emhendel is werkelijk alles nog intact. Tijdens een wedstrijd zou het een kwestie van rechtbuigen en doorrijden zijn, maar omdat hier vandaag foto’s voor de pers worden gemaakt ruilt de KTM monteur de delen in tijdens de lunch tussen de pasta en het dessert vlug om.

Bij de lichtvoetigheid zowel als de rijdynamiek betaalt de afslankkuur van de Oostenrijker zich dik en bubbel uit. Alles wat op het circuit overbodig is, is gedemonteerd, waardoor de RC390 in racetrim slechts 138 kilo op de weegschaal brengt. Een verschil van maar liefst 9 kilo ten opzichte van de met standaard 147 kilo al niet bepaald zware fiets. Alleen al door de demontage van het ABS systeem, dat op de productieversie trouwens gewoon kan worden uitgezet, werd bij de racer 1,2 kilo bespaard. Het verwijderen van ABS heeft trouwens een gedegen reden, zo weet Ernst Bernecker van de ADAC ons te verklaren. “De jeugd moet leren te remmen en zolang er geen raceserie met ABS is, is dit de meest zinvolle voorbereiding,” aldus Ernst. In tegenstelling tot de straatversie is de cup-vKTM 2014 RC390 cupracerHanika was de naam, Karel Hanika. Die zou op dit ding nog menig S1000RR wannabe coureur binnendoor voorbij gaanersie aan de voorkant van een 320 mm remschijf voorzien in plaats van de standaard 300 mm schijf, terwijl bijterige gesinterde remblokken voor een effectieve vertraging moeten zorgen. Staalomvlochten remleidingen hebben zowel voor als achter het drukpunt verbeterd voor een heldere en directe remervaring, waardoor mijn remweg de kortste is.

Tenminste, dat idee had ik tot bij het ingaan van de eerste rechterknik de vliegende Tsjech Karel Hanika me binnendoor dwars aanremmend voorbij gaat. De talentvolle coureur uit Brno, die deze lente nog de kaarsjes op de taart voor z’n 18e verjaardag uitblies, moet de ADAC-jeugd als voorbeeld dienen: als winnaar van de 2013 Red Bull Rookies Cup maakte Hanika dit jaar direct de sprong naar het Red Bull KTM Ajo fabrieksteam in de Moto3. De eerste drie van de ADAC Junior Cup lonkt naast prijzengeld namelijk een uitnodiging voor de schiftingsdagen van de Red Bull Rookies Cup voor het daaropvolgende seizoen.