Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada
Wolf in Schaapskleren
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada |
Rocket III Roadster |
Diavel Strada |
Wolf in Schaapskleren |
lekkere stuurbochten |
Conclusie |
Technische gegevens |
'Ja leuk, een oude scheepswerf. Die link leggen ze nooit! Lachen man'
Niets beter dan een wolf in schaapskleren echter en dat geldt voor beide machines. Zowel de Triumph als de Ducati kunnen knap verrassend uit de hoek komen en dat staat hoe dan ook garant voor leuke momenten. Nou is wel te hopen dat de woorden ‘Rocket’ in het ene geval of ‘Diavel’ in het andere de argeloze toeschouwer/het nietsvermoedende slachtoffer niets zeggen, maar laten we het zo zeggen, d
Ik? Ik ben loodgieter bij een motorfabriek. Ja, heel afwisselend werk
Vorige keer kregen we commentaar op de outfit. Kijken of het nu goed ise schijn hebben ze sowieso tegen. Is de Triumph van zichzelf al ‘lullig’ genoeg, zou je aan de Ducati twijfelen dan geven koffers en ruit ‘m nog net even een extra zetje. Moet je niet in je raceoverall op gaan zitten in dat geval, maar goed... ook dat dient een doel. Stap in deze outfit maar eens bij de koffieautomaat vandaan richting je vervoermiddel...succes gegarandeerd. En dan heb je nog niet eens wat laten zien.
Nou weten we vooraf al wel enigzins hoe deze motoren zich verhouden, wie weet kan de praktijk ons nog voor een verrassing zetten. Dat lukt enigzins als we voor de zoveelste keer met de Triple ruimschoots als eerste bij het stoplicht weg zijn, maar zonder competitie van noemenswaardig niveau is een opgestoken duimpje al snel niet zo indrukwekkend meer. Wel blijft het uiteraard waanzinnig hoe hard je gelanceerd wordt door de Triumph. En gezien de geometrie (en het gewicht) moet je het echt heel, héél bont maken wil de motor iets anders doen dan vooruit gaan, dus probeer je toch elke keer weer nog net even iets beter te timen dan de vorige keer. Het is net als met elke andere motor: voor het beste effect zul je gas en koppeling nauw samen moeten laten werken. Te gretig op de koppeling bij het verkeerde toerental en de motor schiet óf oncontroleerbaar vooruit, óf het toerental loopt zo ver terug dat je al je zorgvuldig opgebouwde potentie het raam uit gooit. Stiekem zijn we best blij met de zomer en droge wegen. Toch is het niet honderd procent ‘gas en blazen’, de Rocket is zó groot dat je er goed voor zult moeten gaan zitten. Zak je in je ‘natuurlijke’ pose op het zadel, dan zit je niet volledig met je kont tegen de opstaande rand van het zadel en heb je dus een uitdaging zodra je eens echt gas geeft. Daarbij is het best ver (en wijd) reiken naar de stuurhelften, w
Beetje uiteenlopende ideëen qua dashboard. Genoeg informatie in elk geval
Meeer hellingshoek, nog niks aan de grondat het idee van de afmetingen van de mtor natuurlijk nog even extra kracht bijzet. Aan het stuur zelf is uiteraard ook alles overbemeten; dikke handgrepen, dikke hebdels, redelijk grove knoppen. Maar het is allemaal in stijl en werkt wel. Het hoort er toch een beetje bij.
Vergeleken daarbij –zeker als je overstapt- is het op de Diavel maar een krappe bedoening. Het stuur is smaller, staaat dichterbij en alle bedieningsorganen zijn kleiner. Om een Diavel op een crossfiets te laten lijken, daar is wat voor nodig. Een Rocket dus bijvoorbeeld. Daar staat echter wel wat voor over. Zit je eenmaal op de Diavel, dan zit je ook goed. Niet zo royaal als op de Triumph, maar wel als een koning. De licht aangepaste buddy heeft daar mee te maken, de verhoudingen ook. de Duc is net iets kleiner en hier pas je dus vanzelf wel direct op. Keerzijde is dan weer wel dat je maar één keus hebt en de ervaring leert dat dit na langere tijd toch enige irritatie in de zitregio oplevert. De ruit geeft je trouwens nog net wat meer dat gevoel dan gebruikelijk, de normaal gesproken strak ontworpen, lage voorzijde is nu voorzien van een stuk perspex. Heeft wel zijn effect trouwens; ook bij Ducati-waardige snelheden is het goed uit te houden. Moet je alleen wel blijven zitten in cruisepositie en niet zoals wij denken dat voorover leunen helpt. Hierdoor kom je namelijk zelf juist op ooghoogte met het gebogen deel van de ruit, wat flinke vertekeningen in je blikveld geeft. Gewoon blijven zitten en je hebt er geen last van. Wat het ‘Strada-effect’ betreft blijft het daar bij, veel meer zul je niet merken van de verschillen. Niet echt moeilijk natuurlijk, de koffertjes dragen amper bij aan de bulk van de motor en de Sissybar al evenmin. Bovendien bevindt dat alles zich achter je en is dus per definitie niet interessant meer. Toch?