Vergelijk Kawasaki Z800 en Z800e
Hetzelfde, maar dan anders
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk Kawasaki Z800 en Z800e |
Geen Eco maar Euro |
Hetzelfde, maar dan anders |
Conclusie |
Technische gegevens |
Tot zover weinig nieuws. De injectie werkt vlekkeloos waardoor wheelies als een droom beheersbaar zijn. Alleen kom je dan wel de eerste echte beperking tegen; de voorvering wil dan redelijk snel aan het eind van zijn bereik komen. Bij normaal gebruik gaat het prima, de standaard afstelling is dan ook weinig op aan te merken, a
lleen is de marge niet zo groot. Dus mocht je eens buiten de comfort zone raken – nog ietsje harder de dijk af knallen, een rondje circuit of Nordschleife, een plots overstekende verkeersdrempel, een verscholen kuil- dan is de koek waarschijnlijk snel op. Daar is nog iets aan te doen door wat aan de vering te verstellen, dat kan op de Z maar die optie ontbeert de E.En als we het dan toch daar over hebben... daar was het toch allemaal om te doen. Eenmaal overgestapt op de E valt als eerste.... helemaal niets op. In elk opzicht zijn beide motoren identiek. Qua afmetingen, qua uitrusting, alles. Of nou ja, bijna: de 800 E moet het doen met een paar kostenbesparende ingrepen, zoals een minder chique zadelkleedje, eenvoudiger kleurstelling, de genoemde niet-verstelbare vering. En nog een paar details. De winddeflector op het kuipje en de dus afdekkap zijn accessoire (waarbij vooral dat achterkapje aantoont hoezeer de designers zich tegenwoordig overal mee bemoeien... prachtig ding dit!). Het allergrootste verschil zit ‘m echter in de uitlaat. Om de motor niet zomaar even te knijpen is het complete uitlaatsysteem op de schop gegaan, wat te zien is aan de dunnere bochten en andere demper. Ook heeft de E geen elektrisch bediende klep. En om nou te voorkomen dat een slimme geest een E koopt en daar een standaard uitlaat op monteert is ook de aansluiting op het blok gewijzigd. Over zeker willen zijn van je zaak gesproken...
Een eenvoudiger kleurenschema moet het van een afstandje duidelijk maken. Totdat een grapjas je stickers jat natuurlijk
Het resultaat van die moeite is een motor die haast zo mooi loopt als de standaardfiets. Haast, want met ieder een vervangingsdemper inclusief dB-killer is het toch de vrij ademende machine die het op akoestisch vlak wint. De 800 gromt net wat dieper, klinkt net wat ‘voller’ dan zijn broertje. En hetzelfde kan gezegd worden over de rijsensatie. Er kan weinig negatiefs gezegd worden over de 800 E, behalve dat het allemaal net een tikje minder is dan zijn groene evenknie. Gaat voor die motor het vergelijk met de 900RR nog op, d
Het grootste verschil zit in het loodgietwerk. Dunnere bochten voor de E en geen servo klep.
Weliswaar iets minder vermogen, maar de manier waarop het er uit komt doet niets onder
voor zijn 'grote' broer.
..maar dit is dan weer mierenneukerije E voelt eerder als de 750 van weleer en zeker met de twee naast elkaar mist de E de overtuiging dat je met een heuse 800cc rondrijdt. Behalve dat is er helemaal niets. Geen dipje, geen inhouden, gewoon een minstens even lineaire en soepele vermogensafgifte als de niet geknepen uitvoering. Dus de moeite loont weldegelijk. Ook is er verre van te weinig vermogen aanwezig voor wat plezier en zelfs in de sprint houdt de kleine het nog opvallend goed uit. Het is alleen nét een haartje minder. Maar niet eens veel.
Dus zou je dan misschien toch beter af zijn met die negenhonderd euro in je zak? Valt wat voor te zeggen natuurlijk, voor dat bedrag heb je die uitlaat er bij bijvoorbeeld. Of het ruitje of het afdekkapje. Maar dat zijn dan net weer zaken die misschien buiten de begroting vallen omdat je die sowieso wel zou willen hebben. En je hebt ook eens nieuwe banden nodig, of een beurt. Of zelfs benzine. Maar zou je daar geld voor opzij leggen? Is het zo erg?
Hoe dan ook koop je een Z800, welke je ook kiest. En dat staat sowieso voor één van de betere nakeds van het moment. Hebben we de motorische verschillen behandeld, de vering en het rijwielgedeelte (al helemaal niks op aan te merken en ook echt identiek) dan zijn er nog de remmen. Wat nog het meeste opvalt is dat Kawasaki opnieuw heeft gekozen voor de kleine, klassiek gemonteerde vierzuiger remklauwtjes en de radiale klauwen zoals op de Z750R links heeft laten liggen. Beetje jammer, want die hele voorkant hadden ze zo in de 800 kunnen schuiven; de upside down is tenslotte ook teruggekeerd. Maar echt nodig is het ook weer niet. De remmen zijn prima te doseren en remmen redelijk lineair door totdat het ABS het voldoende vindt. Ook het door Ed in eerste instantie vage werken van de achterrem van de 800 E blijkt een kwestie van inremmen, als de test ten einde loopt is er nagenoeg geen verschil meer merkbaar tussen de motoren onderling.