Zoeken

Vergelijk Kawasaki Z800 en Z800e

Geen Eco maar Euro

11 oktober 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Z800 en Z800e
Geen Eco maar Euro
Hetzelfde, maar dan anders
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Z800 2013

Omdat de oude Z750 volgens Kawasaki alweer op zijn laatste benen liep – de Z750R is net twee jaar oud, dus ze houden het tempo er in- moest er iets nieuws komen. scherper, beter, krachtiger, frisser, kortom: meer van deze tijd. De leidende positie die Kawasaki in deze klasse heeft is maar op één manier zeker te stellen: door nóg verder vooruit te lopen. Het jongste wapenfeit werd de Z800. Maar dat gebeurde niet zomaar. Als soort van verlenging van het voorgaande model werden opnieuw twee modellen tegelijk aangeboden. NKawasaki Z800e 2013Eh, weet je wat jij kan, met je Eurobike? Nou... blijkbaar toch nog best veel!et als de Z750 verkrijgbaar was in normale uitvoering en in scherpere ‘R’ variant, wil Kawasaki dit opnieuw doen. Of nou ja, net even anders. Want was voorheen de R de speciale uitvoering, nu is de Z800 de standaard en staat daar een iets lichtere, eenvoudigere versie naast: de Z800e. Met de ‘e’ niet als ‘eco’ indicatie, maar ‘euro’. Want wie anders kan het verzinnen om te bepalen dat niet alleen jonge motorrijders aan de beperking moeten, maar ook de motoren zelf? Wat zoveel wil zeggen als ‘zo’n 11- of 35- kW beperking is allemaal leuk, maar dat mag alléén als de motor oorspronkelijk niet meer dan zo en zoveel vermogen heeft’.  In de praktijk uiterlijk het dubbele, oftewel 70 kilowatt. Om aan die eis te voldoen – en dus ook motoren te kunnen verkopen aan minder gefortuneerde jonge aanwas – mocht de prachtige nieuwe Z800 dus niet meer dan 96 pk leveren. En met een net mooi nieuw opgepept model heb je dan dus een uitdaging. Zie daar de Z800e, een licht geknepen versie van de standaard Z800.

Dat is niet ineens ontstaan, noch is het een kwestie van ‘even een ander ECU’tje’. Want daar trapt de EU niet in natuurlijk. Helaas. Voor het tot stand komen van de 800 e heeft Kawasaki nog best wat gedaan. En omdat er toch verschil moet zijn is het niet gebleven bij alleen het vermogen. Dus uiteindelijk is de motor in het geheel een iets budgetvriendelijker machine geworden. Allemaal politiek natuurlijk, maar het resultaat is wel zo interessant. En  dat brengt ons tot de vraag: hoeveel scheelt het nou eigenlijk echt voor die negenhonderd euro? Om daar achter te komen nemen we de proef eens op de som. Hier met dat ding! Iets specifieker ‘die dingen’ wKawasaki Z800 2013 Kawasaki Z800e 2013
De verschillen op een rijtje. De E versie is rondom iets goedkoper door gebruik te maken van
Kawasaki Z800 2013 Kawasaki Z800e 2013
eenvoudiger onderdelen, waaronder de vering zoals je ziet.
Kawasaki Z800 2013 Kawasaki Z800 2013
Maar dit soort details zijn gelukkig behouden. Wel zo fraai
ant we verwachten de verschillen klein genoeg om daar alleen achter te komen in een direct vergelijk. Vandaar dat we ook maar gelijk de standaard Z800 meenemen. We weten inmiddels dat dat nooit een straf is, dus als het kán moet het ook maar gewoon. Wij vinden het een legitiem excuus.

Toch begint het avontuur op de standaardfiets als Ed het strootje van de E trekt. Geen enkel probleem, kunnen we dat mooi als referentie gebruiken. Een welkom weerzien sinds de laatste keer en de motor reageert alsof dat wederzijds is. Alles zit waar het hoort, je zit in een heerlijk actieve houding en zowel blok als rijwielgedeelte geven je alle reden je direct thuis te voelen. Dat kan ook wel kloppen, aangezien er thuis een eerste generatie Fireblade staat die ongeveer evenveel vermogen moet leveren. Met vering upgrade uiteraard, zodat het vergelijk ook opgaat na twintig jaar gebruik op straat. De Z laat zich gewillig leiden, levert een heerlijk mooi vermogen op een uiterst welopgevoede manier en het rijwielgedeelte geeft je het vertrouwen snel uit te vinden of je die lefknopjes aan de voetsteunen kunt raken of niet. Dat kan dus, mits de weg een beetje schoon en droog is. Beide motoren staan overigens op de nieuwe Bridgestone T30, waardoor we ook daar een eerste test in eigen land mee hebben. Niet verwonderlijk dat dat snel vergeten is, de bandjes doen het ongemerkt goed, precies waar ze voor gemaakt zijn.

Kawasaki Z800 2013
Maar effe serieus; je zou hier maar wonen. Continu die motoren om je huis heen, super irritant.En verkassen naar de achtertuin verandert ook niks