Zoeken

Vergelijk Husqvarna Nuda 900 R en BMW F700 GS

Nuttig

15 januari 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk Husqvarna Nuda 900 R en BMW F700 GS
Aardje naar z'n Vaartje
Nuttig
Conclusie
Technische Gegevens

BMW-Husq 6501
Meer op straatgebruik gefocust, het is terug te zien

BMW-Husq 6520
Nog steeds een boel Supermotogenen, het is terug te zien

Ondanks de vele overeenkomsten zijn beide motoren doorontwikkeld volgens een filosofie die past bij het merk.  Dat wil dus zoveel zeggen als dat de BMW nog bijzonder luxe en uitgebreid aanvoelt, alles is strak en precies, precies zoals je een BMW verwacht.De Husqvarna heeft ondanks alles nog een allesoverheersend spartaanse uitstraling, inderdaad zoals je van een merk als Husqvarna zou willen.En tegelijkertijd, om het nóg ingewikkelder te maken, is juist de BMW het basismodel, de instapper en is de Nuda juist de luxe en aangeklede van het complete gamma. Oftewel, ‘voor een BMW’en ‘Voor eenHusqvarna’ zijn beide motoren het uiterste van waar het merk niet voor staat en juist ‘typisch BMW’ en ‘typisch Husqvarna’ BMW F700GS BMW F700GS
Zoek de verschillen was nog nooit zó gemakkelijk...
Husqvarna Nuda 900R Husqvarna Nuda 900R
hebben beide motoren meer dan genoeg representatieve karaktereigenschappen meegekregen. Dat dit laatste de overhand heeft mag voor zich spreken (met het juiste label erop zijn het toch vertegenwoordigers van hun merk). Bovendien hebben we dat zo het liefst. Blij toe.

De lijst verschillen lijkt haast eindeloos, we kunnen ons er ook gemakkelijk van af maken met een snel samengevat ‘de rest’. Ook aan de buitenkant is duidelijk te zien hoeveel moeite er in is gegaan er een echt ándere motor van te maken. Neem als voorbeeld alleen maar de eerder genoemde tankdop. Dat soort dingen dus. Waar de BMW een afneembaar zadel heeft, vindt Husqvarna dat niet nodig en houdt het met een boutje voor gezien. de dashboards zijn anders, de knoppen zijn anders (maar de koppelingshendels dan weer niet en dat oogt toch wat vreemd op de Nuda), de voetsteunen zijn anders, álles is anders. Valt het bij BMW niet op dat de voorkant door slechts een simpel telescoopje afgeveerd wordt; de Nuda doet het met een paar serieuze upside down poten van Sachs. Aan de achterzijde is het verschil zo mogelijk nóg duidelijker met ‘naamloos’ op de BMW en Öhlins op de Nuda. Dat prijsverschil moet ‘m ergens in zitten natuurlijk. En dat zit overduidelijk niet in luxeartikelen of windbescherming...  moet wel bij gezegd worden dat de BMW niet volledig standaard is; de F700 is voorzien van ABS, ASC, boordcomputer en nog wat meuk, zie daarvoor ook Peters solotest. Maar dat scheelt bij elkaar dan weer 14 kilo... in het voordeel van de Nuda. Onderschat de informatievoorziening van Husqvarna overigens niet, ook dit dashboard levert een schat aan informatie. En in dit geval niét voor een meerprijs.

BMW-Husq 6404Het resultaat mag er wezen, dat dan weer wel. We zouden het eenvoudig kunnen stellen dat de 900 de hardcoreversie is van de 700, maar dat zou wat eenvoudig zijn. Evengoed, het is wel wáár. Dat is ook de meest toepasselijke omschrijving van de Nuda; vanzelfsprekend doet deze haast alles beter dan de BMW; met twintig pk meer, chique vering en zeer serieuze remmen is er geen schijn van kans voor de kleine BMW. Bovendien verklaart ‘hardcore’ tegelijkertijd het gebrek aan gewicht en tevens het gebrek aan luxe aan boord van de Husky. Andersom is de BMW dus meer de zachte, ‘fluffy’ van de twee. Zit goed, maar wat meer onderuitgezakt met het stuur een haartje lager, een stuk ‘comfortabeler’. Dat staat tussen aanhalingstekens want wat Peter eerder al aanhaalde is de BMW voorzien van een diep, zacht en smal zadel waarop je dus binnen redelijk korte tijd last krijgt van je kont. Dan is de hogere, rechtere en hardere zit op de Husky weliswaar meer gefocust, maar –en dat hebben we bij supersports ook al regelmatig gemerkt- juist daardoor bijzonder goed en lang te doen. Zachter staat niet altijd gelijk aan comfortabeler, de denkfout wordt nog steeds regelmatig gemaakt. Wat beide motoren wel hebben is een gebrek aan breedte. BMW F700GS Husqvarna Nuda 900 RTypisch BMW versus typisch eigenwijs (nieuw ontwerp lijkt op niks bestaands), vanuit het zadel weet je het direct
BMW F700GS Husqvarna Nuda 900 R
Mocht je ooit naast je motor liggen is twee keer kijken wel aan te raden
BMW F700GS Husqvarna Nuda 900 R
Maar met de handen los is het dan toch weer eenvoudig
Het twecilinderblok is knap smal gebouwd en dat is op beiden een plus; op de BMW houdt dat voornamelijk in dat de motor handelbaar is en het cliché ‘je kunt zo goed bij de grond’ in veel bladen en recensies (met reden) aordt aangehaald, diezelfde slanke taille stelt je op de Nuda in staat ‘veel controle’ uit te oefenen.  Toch voelt het in het begin wat vreemd; de Nuda is absoluut breder dan de supermoto’s van hetzelfde merk waar we tot nu toe mee gereden hebben. Maar die constatering alleen geeft wel aan dat je de motor al snel vergelijkt met de ééncilinders en ook het liefste zo rijdt. Wat nou ‘bagagemogelijkheid’, wat nou ‘lange afstand comfort’. Al zou je er nog een flink eind mee komen, dat ook weer. Voor ons land, in de dagelijkse praktijk, is de Nuda ideaal. Met elke andere SM die we gereden hebben werd een rit van langer dan pak ‘m beet tachtig kilometer een uitdaging, al helemaal als er ook nog snelweg in de route voorkwam. Nou ontkom je daar bij ons al heel snel niet aan, al is het maar om de afstand tussen dat ene gave weggetje en dat ándere gave weggetje af te leggen. De Nuda draait er, als eerste Husqvarna, zijn hand niet meer voor om.  En de BMW? als we die op dezelfde manier in perspectief zetten en vergelijken met klassegenoten is daar eigenlijk ook weinig mis mee. Het zadel daargelaten is de GS prima geschikt voor een weekeindje Eifel, weekje Elzas of vakantie Rivièra. Misschien heb je er en passant nog meer plezier mee ook omdat de motor kleiner en lichter – en dús handzamer is dan zijn grotere familie en concurrentie. Misschien op de weg ernaartoe niet zo’n enorm voordeel, ter plaatse des te meer. Alleen hoef je niet te verwachten die concurrentie even eenvoudig bij te houden mocht er eens een grind expeditie in de route zitten. Maar hetzelfde kan gezegd worden van de Nuda; zou je er eens op een circuit mee willen, dan zijn de lichtere ééncilinders eenvoudig in het voordeel. Tenzij het rechte stuk lang genoeg is om het extra vermogen te kunnen benutten uiteraard. Je zou er nog niet volledig een gek figuur mee slaan.

BMW-Husq 6692 BMW-Husq 6711
'Géén gek figuur' zei ik toch? Die idiote freelancers ook altijd... kun je echt níks aan overlaten