Vergelijk Husqvarna Nuda 900 R en BMW F700 GS
Aardje naar z'n Vaartje
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk Husqvarna Nuda 900 R en BMW F700 GS |
Aardje naar z'n Vaartje |
Nuttig |
Conclusie |
Technische Gegevens |
Als ik bij de hoofdredacteur de Nuda ophaal ben ik al aan de late kant voor mijn ontmoeting met collega Aansorgh. Dat betekent dus eerst koffie, dan helm op en gas op de kraan. Nou wil het toeval dat de snelste en kortste route richting snelweg leidt over een aantal kilometers dijk, dus zit er niks anders op dan de rijeigenschappen van het ding direct aan de kaak te stellen. Nog geen minuut na vertrek wordt dat plan gewijzigd in een aanval op het etapperecord. Dat de Nuda serieus goed in elkaar steekt behoeft al snel weinig toelichting meer.
Dan zijn de eerste meters op de BMW wel even anders; weliswaar vinden deze plaats in de binnenstad van het lommerrijke Zaltbommel, maar dat verandert niets aan het feit dat er met de F700 bijzonder goed rustigaan gereden kan worden. Sterker nog, het benadrukt deze eigenschap zelfs. De BMW is mak, tam en eet uit je hand. Dat doet de Husqvarna ook, maar die schreeuwt erom op z’n falie te krijgen en niet zo’n beetje ook. De F700 geeft een prima, poeslieve, uitgeruste eerste indruk. Maar tegelijkertijd laat de 700 al snel een tipje merken van wat Peter ook al aansneed, de ‘vind-ik-minder’-puntjes. Maar zover zijn we nog niet.
Goed, we zullen niet doen alsof en beweren dat je er niks van ziet... de overeenkomsten zijn dusdanig dat met de twee machines naast elkaar echt wel te zien is waar Husqvarnabraham de mosterd haalt. Blok, frame en wielen zijn in ieder geval uiterlijk identiek. Die mooie achterbrug is op beide motoren terug te vinden, zelfs de sensorkrans van het ABS zit ook bij de Husqvarna gewoon nog in het achterwiel en het ding hééft niet eens ABS. Niet dat je niet meer zou kunnen met zo’n sensor, de snelheid meten bijvoorbeeld. Best handig zo af en toe. Hoewel het logo op de zowel koppelings- als ontstekingsdeksel anders aangeven is de tweecilinder in de basis gelijk. Alhoewel... zoveel moeite als er gedaan is om van het 800cc BMW blok een 900cc Husqvarnakrachtbron te maken is lovenswaardig. Zowel de boring als de slag zijn veranderd (groter uiteraard), de compressie verhoogd en.. zelfs de kruktappen zijn verzet. Dat is nogal wat. Resultaat? 105 pk opgegeven waar de arme GS het moet doen met 75... dat verschil is zodanig dat je het niet alleen kunt voelen, je hóórt het als beide machines stationair lopen al. Zelfs zonder in acht nemen van de fraaie Lafranconi op de Nuda die uiteraard stukken meer geluid produceert dan de standaard BMW kachel. Ook de tank zit op dezelfde plek, al is de vulopening wel verplaatst en lukt het op de Nuda dus wél om te tanken zonder af te hoeven stappen.
Zoveel moeite als Husqvarna er in heeft gestoken er een echt ándere machine van te maken, zo weinig lijkt BMW eraan gedaan te hebben. Maar dat zou niet eerlijk zijn, de F700 is weldegelijk nieuw danwel vernieuwd. Anders had BMW de moeite wel kunnen sparen er zo’n ophef over te maken, nietwaar? Toegegeven, het was ‘het kleintje BMW’ en dat zal het ook wel blijven, maar een kleine opfrisbeurt is ‘m niet misgund. Daarom heeft de 700 drie kilowatt en twee Newtonmeter meer vermogen en koppel gekregen en is alles uiteraard nog eens nagekeken en gladgestreken. De bijzondere balansconstructie is behouden gebleven, maar is wel het vermelden waard. Hierdoor is het BMW namelijk gelukt de paralleltwin te laten klinken, reageren en aanvoelen als een boxer. ‘Echt iets voor BMW’ dus. Husqvarna daarentegen heeft een totaal ander uitgangspunt, wil een totaal andere uitstraling en heeft het tegen totaal andere concurrenten op te nemen. Dus lijkt hun blok weer veel meer op een V twin... sterker nog; onze hoofdredacteur durfde het zelfs aan te zeggen ‘als een V-Rod’. Dat is misschien niet de eerste gedachte die je te binnen schiet, maar eenmaal zelf op eht ding rijdend kun je niet anders zeggen dan dat hij daar gelijk in heeft. Komt in zekere mate ook uit de demping die precies op niveau met de Harley ligt. Zou je door gaan spitten, zou je nog kunnen redeneren dat Husqvarna (eigenlijk moederbedrijf Cagiva) tot voor kort nog eigendom van Harley was... al is dat natuurlijk alweer drie jaar geleden.