Zoeken

Introductie: Suzuki Intruder C1500BT

Lichtvoetige mastodont

12 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Intruder C1500BT
Onbekend maakt onbemind?
Klassieke looks
Lichtvoetige mastodont
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki C1500BT Intruder

Dat de Intruder C1500BT met een rijklaargewicht van 363 kilo niet bepaald een lichtgewicht is, dat zal niemand in twijfel trekken, maar behalve als de motor van z’n goed bereikbare zijstandaard moet worden gelicht is daar opmerkelijk genoeg verdomd weinig van te merken. De Intruder liet zich met verhoudingsgewijs speels gemak (het blijft natuurlijk wel een slagschip en geen Hypermotard) over de bochtige bergwegen in de Algarve sturen, Suzuki C1500BT Intruder
Klassiek meets digitaal. Onder de forse snelheidsmeter is een klein digitaal display voorzien waaruit de meest belangrijke informatie is af te lezen
Suzuki C1500BT Intruder
Verwacht geen wonderen van deze enkele schijf. Voor het betere remwerk zul je een anker moeten uitgooien
Suzuki C1500BT Intruder
LED-verlichting heeft ook zijn weg naar de Intruder gevonden
waarbij probleemloos elke lijn kon worden ingezet. Waar Cruisers er bij korte bochten – als bijvoorbeeld een rotonde –nogal de neiging hebben om naar binnen te vallen is de C1500BT dit gedrag compleet vreemd, terwijl ook bij het snellere werk de fiets niet bepaald bochtenschuw is. Vooral de snelle bochtencombinaties ging de C1500BT voortvarend te werk en op een lichtvoetige manier die we totaal niet hadden verwacht. Zeker niet wanneer je de bandenmaten bekijkt, die met 130/80 R 17” voor en 200/60 R 16” achter bepaald niet kinderachtig zijn. Enkel als in een bocht moet worden gecorrigeerd is al snel de grens van het toelaatbare bereikt als de treeplanken over het asfalt schrapen. Heb je eenmaal die fase bereikt dan wil de motor nog maar met moeite nóg platter worden gelegd, waarbij in linkerbochten ook de zijstandaard er aan moet geloven.

Hoewel de C1500BT over een comfortabele zithouding beschikt en het rijwielgedeelte op comfort is afgestemd, is met name de achterkant nogal stug. Het Portugese asfalt was bij tijd en wijle van ronduit Belgische kwaliteit, waarbij glooiend asfalt nog wel netjes werd geabsorbeerd maar bij hobbels (waaronder ook drempels) de klappen rechtstreeks werden doorgegeven en we bijna uit het zadel werden gelicht. Nu moet daar wel bij worden aangetekend dat het tempo verre van cruisen was, onze Duitse voorrijder hield het tempo ook binnendoor vaker boven dan onder de 120 km/u. Het flinke tempo wordt echter ook deels door het 1.462 cc V-Twin motorblok veroorzaakt: hoewel het blok volgens Suzuki op vermogen onderin is getuned wil het blok graag op toeren worden gehouden en voelt het juist vooral sterk in het middengebied. Vijftig kilometer per uur in vijfde versnelling vindt de Intruder écht niet leuk en lijkt dan de kleppen door de kop te willen slaan. Het meest verbleven we in tweede, derde en vierde versnelling, waarbij in sommige bochten we het liefst nog een tweeënhalve versnelling hadden gehad. En dat is jammer, zeker van een dikke 1500 cruiser zou je onderin meer kracht verwachten. Suzuki C1500BT IntruderStuurt best vlot voor zo'n zware olifant. En die Intruder is ook niet verkeerdOpvallend is daarbij wel dat wanneer de C1500BT licht ondertoert wordt gereden met name de tank flink begint te schudden, terwijl in het stuur en de treeplanken totaal geen sprake van trillingen is.

Behoudens de tegenvallende kracht onderin is er niet veel op de krachtbron aan te merken. De dikke V-Twin loopt behoorlijk trillingsvrij en weet het op de snelweg probleemloos tot boven de 170 km/u te brengen. De vijfversnellingsbak beschikt over een soepel schakelgedrag en kan – mits in het juiste toerental – zelfs perfect zonder koppeling worden opgeschakeld. Verwacht echter geen schakelgedrag à la GSX-R, daarvoor zijn de schakelwegen gewoon te lang, maar de SCAS Suzuki Clutch Assist doet zeer zeker goed zijn werk. Vooral wegrijden is een genot als bij het schakelen naar z’n eerste versnelling je niet op een oorverdovende klak wordt getrakteerd. Om de 363 kilo rijklare mastodont tot stilstand te krijgen is aan de voorkant een enkele remschijf aangebracht, die toch aardig wat moeite heeft de massa tot stilstand te krijgen. Gebruik van de achterrem is dus een must. Een ABS systeem ontbreekt, maar gezien het zachte gevoel in de rem kunnen we ons niet voorstellen dat iemand snel het voorwiel zal laten blokkeren. Ons lukte het in ieder geval niet, zelfs niet op een zanderige ondergrond.

Suzuki C1500BT Intruder