Zoeken

Introductie: Suzuki Intruder C1500BT

Klassieke looks

12 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Intruder C1500BT
Onbekend maakt onbemind?
Klassieke looks
Lichtvoetige mastodont
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki C1500BT Intruder

Tot zover de geschiedenis, terug naar de Algarve waar de nieuwe Intruder C1500BT werd gepresenteerd. De Black Touring beschikt over dezelfde onmiskenbaar klassieke Cruiser looks als de oude C1500 en C1500LC, maar wordt nu aangedreven door het achtkleps 1.462cc V-Twin motorblok dat bij de M1500 zijn intrede deed. Daarnaast zijn standaard een fors windscherm en een geheel in Cruiser stijl leren zijtassen (met kunststof binnenwerk) toegepast. De 24,5 en 26 liter tassen hebben een beschermklep tegen water en stof, zijn met contactsleutel te openen en bovendien is aan de linkerkant onder de koffer een omvalbeugel aangebracht, Suzuki C1500BT Intruder
Het forse windscherm is niet instelbaar en veroorzaakt aardig wat turbulentie op de snelweg
Suzuki C1500BT Intruder
Bijzonder fraai, de leren zadeltassen die met de contactsleutel te openen zijn. Uit de kachelpijpen klinkt een beschaafde roffel
om de koffer te beschermen mocht de fiets ongepland op z’n zijkant worden gelegd. Een helm raak je in de zadeltassen niet kwijt, maar spullen voor een weekendje weg moeten probleemloos op te bergen zijn. Het windscherm is helaas niet in hoogte in te stellen, wat op het ongeveer 40 kilometer lange snelwegdeel van de test als een gemis werd ervaren. Boven de 120 km/u hadden we flink wat last van turbulentie achter de ruit (en dientengevolge windherrie in de helm), waarbij het niet uitmaakte of het hoofd lager of juist hoger werd geplaatst en of we met een jethelm of een integraalhelm aan het rijden waren.

De 54° V-Twin (inderdaad, de cilinderhoek was bij het M1500 motorblok met 9° vergroot - wat nodig was om ruimte voor de mantel van de waterkoeling te creeëren) is ten opzichte van de M1500 meer op koppel dan vermogen getuned, wat blijkt uit de specificaties van het nieuwe motorblok. De C1500BT heeft volgens Suzuki een vermogen van 77,8 pk bij 4.800 toeren en een koppel van 131 Nm bij 2.800 toeren per minuut waar dat bij de M1500 80 pk en 125 Nm was. Ten opzichte van het oude luchtgekoelde zeskleps motorblok van de oude C1500 is de nieuwe C1500BT echter een flink stuk sterker geworden, met 10 pk aan extra vermogen en 11 Nm extra koppel. De watergekoelde V-Twin beschikt zoals gezegd over een vierkleps cilinderkop, waarbij de kleppen door een enkele bovenliggende nokkenas worden aangedreven. Voor een verbeterde verbranding zijn dubbele bougies toegepast, terwijl aan de inlaatzijde hetzelfde dubbele gasklephuis (SDTV, Suzuki Dual Throttle Valve) als de GSX-R serie is terug te vinden.

Suzuki C1500BT Intruder
Echt waar, sneeuwt het weer in Nederland? Het enige wit wat wij hier zien is de kraag van een Portugese Super Bock

Het gasklephuis heeft een geïntegreerde stationair toerental regelaar (TI-ISC), waardoor een perfect stationair toerental moet zijn gegarandeerd. Voor een gunstiger brandstofverbruik en een betere warmteoverdracht zijn de cilinderwanden van een nikkel-fosfor-siliciumcarbide coating (SCEM, Suzuki Composite Electrochemical Material) voorzien, wat de wrijving moet verminderen. Om de wrijving nog verder in te perken zijn de bovenste compressieveer van de zuiger en de olieschraapveer van een chroomnitride coating voorzien. Suzuki C1500BT Intruder"Gooi 'm niet al te plat, want de onderkant is niet zo fraai," aldus Motor collega Tim Dekkers. Nou Tim, dan doen we dat toch nietVoor wat betreft het inwendige heeft Suzuki tot slot het SCAS Suzuki Clutch Assist System toegepast, wat een lichtere bediening en een beter gevoel in de koppelingshendel moet realiseren. Door de SCAS wordt bij verminderen van snelheid de druk op de koppelingsplaten verminderd, terwijl bij acceleratie de druk juist wordt vergroot.

Naast het stiekem dus best wel flink vernieuwde motorblok is door Suzuki ook het rijwielgedeelte van de nieuwe Intruder C1500BT aangepast. Om te beginnen bij de wielbasis, die met 25 mm is verkort naar nu 1.675 mm. De balhoofdhoek is net als de M1500 op 32° gezet (was 31° bij de oude C1500), terwijl offset van de voorvork is aangepast om de motor iets meer naloop te geven van nu 138 mm. De zithoogte is met 720 weliswaar iets hoger maar nog steeds lekker laag, wat in combinatie met het dichterbij geplaatste stuur in een erg ontspannen zithouding heeft geresulteerd. Enkel de positionering van de treeplanken had voor mijn korte benen wat verder naar achteren mogen zijn, bij de meest natuurlijke zit staken de hakken achter de treeplank uit, waar aan de linkerkant echter de hakschakeling van de nieuwe hak-teen schakeling zit. De verhouding van stuur en zadel was daarentegen perfect.

Suzuki C1500BT Intruder