Introductie: Peugeot Metropolis 400i
Automotive technologie in scooterconcept
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Peugeot Metropolis 400i |
Automotive technologie in scooterconcept |
Anti-MP3 |
Conclusie |
Technische gegevens |
Een wezenlijke reden voor het Franse enthousiasme ligt ongetwijfeld in haar vlekkeloze quasi rasechte afkomst: Peugeot heeft het rijwielgedeelte, de motor en de optiek van de Metropolis geheel in eigen huis ontwikkeld, terwijl de scooter in de moederfabriek in Mandeur in de regio Franche-Comté wordt geproduceerd. Deze afkomst kan en wil de Metropolis niet verbergen – bij het design heeft ogenschijnlijk de autoafdeling de hand aan het ontwerp gelegd,
de invloed van het concern is niet allen de moderne lijnen evenals de LED-diode met dagrijverlichting af te lezen, ook de markante grill had zo uit een Peugeot auto afkomstig kunnen zijn.Geheel in lijn met de technische Touch presenteert zich de moderne startprocedure: met een transponder in de maximaal anderhalve meter verwijderde jaszak – in het vakjargon als Smart Key bestempeld – activeert de rijder de ontsteking door de startknop te verdraaien en kan met een druk op die knop de motor tot leven worden geroepen. Kloppend hart van de Metropolis is een watergekoelde eencilinder viertakt motor met een inhoud van 399 cc, die goed 37 pk en 38 Nm aan koppel aan de straat weet te brengen. Een korte draai aan het gas is voldoende om de met 256 kilo niet bepaald lichte Metropolis nadrukkelijk in beweging te zetten, maar beschikt niet over uitzonderlijke sprintkwaliteiten. Voor de winst bij de stoplichtsprint is het echter meer dan voldoende. Het vermogen wordt d
Het sleutelloze 'draai en druk' contactslot van de Metropolis. Het windscherm kan eenvoudig tot 130 mm in hoogte worden versteld
Comment ça va? Comme ci comme ci comme ca. Ahhh, neee, niet de Shorts...
Over de plaats van de voetrem is goed nagedacht. De handrem wordt - net als bij Peugeot auto's elektrisch bediend via het paneel op het stuuroor de vierklepper harmonisch, gelijkmatig en zonder vervelende dippen in de acceleratie afgegeven, tot een snelheid van 110 km/u in het display is af te lezen. Voor de beloofde topsnelheid van 135 km/u heeft de driewieler vervolgens wel wat tijd nodig. Maatregelen om de interne wrijving in het motorblok te verminderen moeten de vlotheid waarmee de motor in de toeren klimt hebben bevorderd en tegelijkertijd de slijtage en ook het verbruik hebben gereduceerd. Per liter benzine die door de injectoren in de cilinder worden ingespoten kom je volgens de Fransen gemiddeld ruim 22 kilometer ver. Voor de rijder zijn haar tekenen van leven maar amper te merken, trillingen zijn niet voelbaar en het geluid van de uitlaat streelt het oor. Door het sterke geluid zal de Metropolis direct de aandacht van passanten weten te trekken.
Haast perfect neemt de Française haar berijder in zich op: met 780 millimeter zithoogte zit je als rijder rechtop en ontspannen, de knieën zitten ruim en de voeten hebben op de vlakke treeplank verregaande bewegingsvrijheid. De rijbewijsrichtlijn conforme voetrem in de rechter voorbouw stoort je daarbij praktisch niet, daar heeft Peugeot goed over nagedacht. Duopassagiers kunnen zich verheugen over grote, uitklapbare treeplanken evenals een stabiele handgrepen en een kleine lendesteun, die er trouwens ook voor de rijder zelf is. In het midden van het stuur zit de knop voor de alarmlichten dat in een van Peugeots leeuw voorziene kunststof paneel is geplaatst, waarmee de mechanische handrem wordt bediend. Inderdaad, precies zoals P
De constructie van de voorwielophanging is totaal anders als de Piaggio MP3, en moet daardoor directer, wendbaarder en lichter zijn. Met 37 pk heeft de 400 slechts drie paarden minder ter beschikking dan de MP3 500
Ca plane pour moi. Kijk, dat begint er tenminste op te lijken met Plastic Bertrand. Ca plane pour moi moi moi moi moi, ca plane pour moi
Opbergruimte onder het zadel in in de kofferbak, die te klein is voor een integraalhelm. De bediening is in de console verwerkteugeot dat al bij haar auto’s doet. De daarvoor benodigde tweede remklauw in het achterwiel wordt echter wel als vanouds mechanisch via een remkabel bediend. De genereuze cockpit heeft naast twee grote ronde klokken voor snelheid en toerental een tussenliggend digitaal LCD display, waaruit de meest uiteenlopende informatie als bandendruk van de afzonderlijke wielen tot aan de actuele en gemiddelde verbruikswaarde en de resterende reikwijdte toe kan worden afgelezen. Helaas spiegelt de afdekplaat het zonlicht zodanig dat je als rijder zelfs kunt worden verblind.
Voor het tourcomfort inzake windbescherming is naast de ver naar achteren getrokken voorbouw het handmatig instelbare windscherm verantwoordelijk. Het windscherm is echter alleen vanuit stilstand te verstellen, door beide in de geleiderails geplaatste en fraai weggewerkte knopjes in te drukken kan het scherm tot 130 mm hoger worden geplaatst, waarmee de winddruk op de rijder helemaal wordt weggenomen. Reislustige liefhebbers zullen echter niet opgewonden raken van de opbergruimte die onder de zitbank is aangebracht. De verlichte kofferbak onder het zadel is weliswaar eenvoudig door middel van een druk op de knop in de voorpartij te openen, en ook de achterklep wordt elektronisch bediend, waarmee de bak langs achteren of via het zadel kan worden gevuld. Echter, veel ruimte heeft de achterbak niet. Pogingen een grote integraalhelm op te bergen waren tevergeefs. Naast de kofferbak zijn twee opbergvakken in de voorpartij aangebracht, een breed – niet afsluitbaar – handschoenenvak en een klein zijvakje, waar een USB en een 12 volt aansluiting in is aangebracht om je telefoon tijdens het rijden op te laden.