Introductie: Peugeot Metropolis 400i
Anti-MP3
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Peugeot Metropolis 400i |
Automotive technologie in scooterconcept |
Anti-MP3 |
Conclusie |
Technische gegevens |
In tegenstelling tot de MP3 heeft Peugeot bij de Metropolis 400 een de tweewielige voorwielophanging met uit de autotechniek bekende wishbones en een enkele demper toegepast, die met een parallellogram met elkaar zijn verbonden, door Peugeot tot DTW (Dual Tilting Wheels) gedoopt. Het systeem is zoals gezegd compleet anders dan de MP3, dat elk wiel afzonderlijk heeft afgeveerd, en moet volgens de Fransen een lichter, stijver en meer controleerbaar stuurgedrag hebben dan de MP3.
Dankzij de spoorbreedte van 465 mm is de Metropolis 400 ook voor het autorijbewijs geschikt, zolang dit maar voor 18 januari 2013 – de datum dat de nieuwe rijbewijsrichtlijn van kracht is gegaan – is behaald. Voor mensen die na 18 januari hun rijbewijs hebben gehaald is het motorrijbewijs verplicht om de Metropolis te mogen rijden.
Om oneffenheden in het wegdek te absorberen kunnen de twee wishbone voorwielophangingen onafhankelijk van elkaar bewegen en worden via een horizontale schokbreker gedempt. Via het stuur is het systeem door middel van een schakelaar vast te zetten, zodat je als rijder je voeten op de treeplanken kunt houden zonder om te vallen. Dat werkt bij stilstand en bij stapvoets snelheid, geef je daarna gas en komt de motor boven het uitschakel-toerental uit, dan wordt het systeem automatisch ontgrendeld – net als bij de Piaggio MP3 het geval is.
Best handig zo'n USB aansluiting in het opbergvakje. Kan ik mooi m'n Frans weer ophalen. Albert tombe, il pleure. Marie donne une pomme à Albert...
Wat lichtvoetigheid van sturen betreft heeft de driewieler niet het niveau van een gebruikelijke (tweewiel)scooter, maar dat is niet vreemd en ook bij een MP3 niet het geval. Om in te sturen en de lijn in de bocht te houden verlangt de Peugeot naar het hele lichaam van de rijder, m
Overzichtelijk en modern vormgegeven cockpit, alleen jammer dat de afdekplaat te veel reflecteert. De duo-treeplanken zijn fraai in het ontwerp verwerkt
Hebben wij weer, hebben ze een mooie kleur bedacht, komt 'ie alleen in zwart en wit naar Nederland
Het SBC remsysteem is goed op z'n taken berust. Hadden we trouwens al gezegd dat de Metropolis best een mooi geluid heeft?aar dat weet de Française weer goed te maken met goede stabiliteit, een vertrouwd rijgedrag en een oprecht goede comfort. De voorwielophanging reageert gevoelig op oneffenheden en weet deze prima te absorberen. Pas bij grove bulten of diep verzonken putdeksels wordt de op zich goede rijcomfort op de proef gesteld.
In plaats van een conventioneel ABS is de Metropolis met het eveneens van de autotak overgenomen Synchro Braking Concept (SBC) gecombineerd remsysteem uitgerust, die middels de linker remhendel de remkracht over alle drie de remschijven in 200 mm formaat voor en 240 mm formaat achter gelijkmatig verdeeld. Het belangrijkste remwerk wordt dus door de linkse remhendel aangestuurd, de voor motorrijders belangrijke rechter remhendel heeft alleen een assisterende functie en wordt bij het bedienen van de linker rem ietwat uit zijn ruststand naar voren gedrukt. In tegenstelling tot andere scooters kan de achterrem dus niet separaat worden bediend, en misschien is dat maar beter zo. Dat bij het SBC ook met een voetpedaal de rem kan worden bediend heeft de driewieler de wetgever te danken, die van mening was dat een voetrem noodzakelijk is om een driewieler met het autorijbewijs te mogen rijden. Voor de werking van de remmen is praktisch geen verschil te merken tussen de voetrem en de linker remhendel, maar voor wat dosering en gevoel betreft kan de voetrem niet aan de remhendel tippen.