Test: Wunderlich BMW S1000RR Curare
Isle of Westerwald TT
Inhoudsopgave |
---|
Test: Wunderlich BMW S1000RR Curare |
Isle of Westerwald TT |
Giftige pijl |
Conclusie |
Technische gegevens |
Nog voordat ik mijn vraag af heb kunnen maken schiet Wunderlich’s woordvoerder Thomas Hoffman naar binnen om de sleutels van de fiets te regelen. En dat alleen al onderscheidt de Duitse BMW aftermarketspecialist van de meeste aftermarketboeren; ze maken niet alleen specials om hun verkoopwaar op te etaleren, maar er wordt nog mee gereden ook. Fraai in het kwadraat. De TRW Lucas remschijven remmen zoals het Remus uitlaatsysteem klinkt: fenomenaal
Gewoon een stukkie toeren zeggen ze dan. Als ze dit in Duitsland toeren noemen...
En erg goed onderhouden, want dat hier een 10-2010 S1000RR staat met bijna 10.000 km op de teller is de fiets amper af te zien, zo als nieuw als de motor in de stralende zon staat te glimmen.Tot in het kleinste detail over nagedacht, van kleine maar wel praktische spiegel tot waanzinnig fraaie protector van hetm motorblok De door Wunderlich uitgezette tour van een kleine tweehonderd kilometer is bij uitstek geschikt om eens nader met deze speciale uitvoering kennis te maken, en bovendien worden we persoonlijk door Hoffman, die in zijn jonge jaren nog actief heeft geracet, tijdens deze trip begeleid. Wat heet begeleid, met mijn keuze op deze S1000RR Curare gevallen geeft Hoffman snel opdracht een naakte uitvoering van BMW’s Superbike van een podest te halen, om ons met een waardige machine voor te kunnen rijden.
Als ‘Herr Hoffman’ niet veel later zijn chique bedrijfskleding heeft ingeruild voor een kekke raceoveral met bijpassende –en uiteraard van donker vizier voorziene- helm begin ik me serieus af te vragen of ik wel voor deze trip de juiste kleding heb meegenomen. Mijn textielen outfit in combinatie met een jethelm staat in schril contrast met de ‘dat wordt weer knallen vandaag’ outfit van de Duitser, maar ik laat me daardoor niet van de wijs brengen. Per slot van rekening is dit vandaag een soort van puzzelrit, waar erg veel BMW fans op af zijn gekomen die zich voornamelijk per GS weten te verplaatsen. Bovendien past het schrille contrast wel bij deze Curare, die geheel tegenstrijdig van zadeltassen en een kleine tanktas is voorzien. Om te toeren dus, en daar past mijn outfit prima bij, toch?
Dat ik de plank niet verder mis had kunnen slaan wordt me vijf minuten bij Wunderlich vandaan al snel duidelijk, als door ‘Herr Hoffman’ het tempo op het kleine tweebaans wegstuk binnen no-time naar boven de 200 km/u wordt gebracht. Op het achterwiel welteverstaan.… Met mijn helm plat op de tank schiet ik achter de naakte BMW aan, en prijs de windbescherming van ‘mijn’ Superbike, De waterdichte S1000RR Sportsbag tanktas is met 10 liter groot genoeg om zaken als je telefoon en knip, terwijl de van waterdichte binnentassen voorziene 20-25 liter zadeltassen groot genoeg zijn voor je 'weekend weg' kledingoutfit
...dan zijn we vandaag zeker in de Isle of Westerwald TT verzeild geraaktdie dankzij de kuip-verhoger en bobbelruit werkelijk fenomenaal is en mij al snel doet vergeten dat een integraalhelm toch echt een betere keuze zou zijn geweest. De reden voor deze ombouw is trouwens niet alleen vanuit functioneel, maar ook vanuit praktisch oogpunt gedaan. Door de bovenkuip middels vulplaten enkele centimeters hoger te monteren kon het brede “Power Sportego” superbike stuur worden gemonteerd zonder dat daarbij in de kuip moest worden gezaagd.
Het mooie is bovendien dat aan het kuipwerk niets vreemds is te ontdekken. Sterker, het is dat we door Wunderlich zelf op de verhoging waren gewezen, anders hadden we het waarschijnlijk geeneens opgemerkt. Door toepassing van de raisers konden de standaard spiegels niet meer worden toegepast, maar dat werd slim ondervangen door een spiegel aan het uiteinde van het stuur te monteren. Zoals Buell en Harley-Davidson dat al decennia lang plegen te doen. Subliem en bovendien geeft de kleine linker spiegel beter zicht naar achteren dan het standaard exemplaar zou doen, simpelweg vanwege het feit dat je nu niet meer door, maar onder je arm naar achteren kunt kijken.En dat is bij deze ook in Duitsland niet bepaald legale snelheden wel zo geruststellend, om vlug te kunnen checken of er geen zwaailichten achter ons zitten. Naast de spiegels hebben ook de standaard knipperlichten en de achterlicht unit het veld geruimd, voor led-verlichting die op het eerste oog haast niet te ontdekken is. De knippers voor zijn subtiel in boven het 25-years logo gemonteerd, terwijl de kleine tussen de zadeltassen gemonteerde Kellermann knippers achter tevens als achterlicht én remlicht dienst doen. Hierdoor kon tevens een raceklaar kontje worden gemonteerd, dat het giftige karakter van de fiets nogmaals onderstreept.