Zoeken

Test: Suzuki Burgman 200 Executive

En weer terug

31 mei 2012
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman 200 Executive
Wunderlich
Hoezo, vermijd snelweg
En weer terug
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki Burgman 200 Executive 2012

Zodra we de drukke stad, die onder andere weersomstandigheden best de moeite van een bezoek waard zou kunnen zijn, achter ons kunnen laten lekt de ellende als water uit een vergiet. Bovendien lijkt het enigszins op te klaren, maar echt vrolijk worden we als om exact acht uur de Burgman aan de Rijnkade vlak voor het hotel kan worden geparkeerd. Ofwel, twee uur winst op het schema van de TomTom en een gemiddelde snelheid incl. Suzuki Burgman 200 ExecutiveTankstop van bijna zeventig kilometer per uur. Met die kennis in het achterhoofd wordt de terugweg volgens het oorspronkelijke plan uitgevoerd. Om de binnenstad van Bonn te vermijden wordt ons geadviseerd om Vanuit Sinzig richting Ahrweiler langs de Ahr te gaan rijden, wat ons dwars door het Eifelgebied brengt en de Burgman 200 zijn zoveelste uitdaging aan mag gaan. Dat de scooter beschikt over een flitsend stuurgedrag dat menig supersporter zal doen verbleken wisten we al, maar ook in dit heuvelachtig gebied weet de Burgman zijn mannetje te staan.

Natuurlijk, vergeleken met een normale motorfiets (laat staan een supersport) heeft het rijwielgedeelte bij snelle bochten of snelle bochtencombinaties meer flex dan een Yoga leraar na vijf uur noeste arbeid, maar a) blijft dit alles nog steeds erg controleerbaar en b) is de scooter dit dankzij z’n enorme wendbaarheid snel vergeven. Minder te spreken zijn we echter over het veergedrag, dat veel moeite heeft om snelle hobbels te verwerken en daardoor al snel als hard en oncomfortabel wordt ervaren. En dat hadden we graag andersom gezien, harder voor wat betreft de snelle bochten om meer stabiliteit te creëren en zachter voor wat betreft het absorberen oneffenheden om meer comfort te creëren. Maar dat is ook een van de weinige punten die we op de Burgman 200 hebben aan te merken. Sterker, ik betrap mezelf erop het steeds leuker te gaan vinden, en het allermooiste is nog dat ondanks dat we heerlijk aan het sturen zijn, de maximum snelheid maar mondjesmaat wordt overschreden.

Suzuki Burgman 200 Executive

Moeiteloos rollen de kilometers onder de Burgman door en lijkt ons ditmaal alles mee te zitten. Zo goed dat we ons zelfs nog een extra photoshoot kunnen permitteren. Zelfs de rit dwars door Monchen Gladbach rijdt alsof er net een bommelding is geweest. Suzuki Burgman 200 ExecutiveSuzuki Burgman 200 Executive
In combinatie met de achterrem is nog best hard te ankeren. ABS ontbreekt helaas. De blauwe verlichting is ook onderdeel van het Executive pakket
Burgman_200_9678
Zijn we bijna klaar? Er zit volgens mij weer een regenbui aan te komen
De benzinemeter is inmiddels alweer in het rode gebied aanbeland, maar met de wetenschap de eerste keer nog enorm aan reserve te hebben gehad willen weditmaal meer risico te nemen en tot het uiterste wachten. Als bij net geen driehonderd kilometer op de digitale tripmeter de Burgman wordt afgetankt blijkt dat we alsnog te vroeg zijn geweest. Meer dan 9,77 liter krijgen we er echt niet in, wat neerkomt op een verbruik van 1 op 30 en een actieradius van 330 km. Chapeau, en bovendien hebben we opnieuw enorm veel tijd goed gemaakt. Exact drie uur onderweg, en nog een goede honderd kilometer te gaan. Als rond Grave het gebied van de rivieren wordt bereikt vraag ik me af of deze missie zonder snelweg kan slagen (tenzij onnodig ver om te rijden), maar Tom heeft de opdracht goed begrepen en zonder ook maar een meter snelweg te hebben gereden wordt om exact half tien het thuishonk bereikt. Ofwel, slechts een half uur langer dan we op de heenweg met grotendeels snelweg hebben gedaan.

Suzuki Burgman 200 Executive 2012