Zoeken

Test: Kawasaki ER-6n

Gaan met die, erm...

12 juni 2012
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki ER-6n
3rd Generation
Gaan met die, erm...
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki ER-6n 2012

Met alle vernieuwingen die Kawasaki rijwieltechnisch heeft doorgevoerd zouden we bijna vergeten dat ook het motorblok door Kawasaki onderhanden is genomen,waarbij vooral het lage- en middengebied enorm moet zijn verbeterd. ER-6n_7449Kawasaki ER-6n 2012Het topvermogen is met 72,1 pk identiek aan zijn voorganger, terwijl het maximale koppel wel iets is afgenomen naar nu 64 Nm (was 66 Nm), maar daarvoor onderin beduidend sterker moet zijn geworden. Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat het alweer een poosje geleden was dat we de vorige ER-6n aan de tand hadden gevoeld, maar dat de fiets over een uitgesmeerde koppelkromme beschikt is zondermeer zonneklaar, het maakt niet uit in welke versnelling en bij welk toerental je rijdt, deze gele rakker doet precies wat jij wilt. Dat was bij z'n voorgangers al zo, en dat is bij deze 2012 versie niet anders, zo wordt ons snel duidelijk nadat de fiets in Hoofddorp is opgehaald.

Kawasaki ER-6n 2012

Met de koffie snel achterover gegoten om geen moment onverlaat te laten, nemen we gretig de sleutels in ontvangst en sturen de ER-6n direct het groene hart in, op weg naar het midden van het land. De mooiste stuurweggetjes langs weilanden en water. Een ideale omgeving om de Kawa maar meteen aan de tand te voelen. Als je regelmatig op zware motorfietsen rijdt is het wel even wennen aan het superdirecte stuurgedrag van ER-6n, Kawasaki ER-6n 2012Kawasaki ER-6n 2012
Wavedisks rondom, staat niet alleen stoer maar remt ook nog eens als de brandweer. De vertikaal geplaatste achtershock is het handelskenmerk van de ER-6n
Kawasaki ER-6n 2012
Over brandweer gesproken, dat sturen doet de ER-6n ook als de... erm, brandweer. Zelfs al ga je veel te heet de bocht in 
het bromfiets gevoel van vroeger komt meteen in je boven. Vreemd is dat wel, aangezien de Kawa tocht echt 204 kilogrammen op de weegschaal brengt. Dit zijn er vier meer dan z’n voorganger, maar in z’n geheel niet te voelen. Het centraliseren van het gewicht is iets waar ze bij Kawasaki zeer zeker in zijn geslaagd. De zithouding op de motor kun je omschrijven als compact, maar desondanks voelt het niet oncomfortabel. De slankere taille en het bredere stuur (20 mm) geven je lekker veel vertrouwen. De buddy is ook voldoende hard en goed gevormd om er lang achtereen mee te kunnen sturen. Dat is bij veel duurdere motoren die als echte longroaders bekend staan wel eens anders.

Dus het gas er op en gaan met die banaan, denk je eerst nog met een wat tamme motor te maken hebben, dan kom je bedrogen uit. De gasrespons is goed en voorspelbaar, de motor pakt prachtig op en wanneer de naald richting de 6000 toeren per minuut gaat ontpopt de fiets zicht als een grommende buldog die op zoek is naar zijn prooi. De motor voelt in welke bocht dan ook zondermeer strak aan en volgt zijn lijn voorbeeldig als ware het een volgeling van Boeddha. Kawasaki ER-6n 2012Niet in de laatste plaats ook dankzij het nieuwe frame dat daar zeker een bijdrage aan zal hebben geleverd.De vering voor (niet instelbaar) en achter (voorspanning) is goed op elkaar afgesteld en doet wat ze moet doen. Een strakke en niet te slappe instelling is precies datgene wat deze fiets nodig heeft, geen enkel moment heb je het gevoel om er aan te willen sleutelen. De remmen, die bestaan uit twee zuiger Tokico remklauwen, doen hun werk uitstekend, ze zijn goed doseerbaar en geven ruim voldoende vertraging om narigheid te voorkomen. Ook het ABS doet het prima, even wat zand opzoeken en uitproberen om het ABS te laten ingrijpen. Fijne ABS pulsen die de motor beheerst stil doen staan geeft een motorrijder toch wel een fijn en veilig gevoel.

Een stevige schroef aan het gashandel en je ervaart dat er toch echt wel iets uit het vooronder komt. De fiets beschikt zoals gezegd over 72,1 paardenkrachten en heeft een koppel van 64 NM bij 7.000 rpm. en dat is meer dan voldoende voor een lichte en wendbare fiets als deze ER-6n. Snel genoeg om op de snelweg je rijbewijs in te mogen leveren, krachtig genoeg om ook in tweede versnelling het voorwiel richting de zonnige hemel te lanceren, en soepel genoeg om schakelluit te kunnen rijden. De karakteristiek van de motor is bijzonder goed en hij loopt over het hele gebied mooi lineair door, hetgeen bijzonder prettig is. Veel motorrijders zullen gezien de kleine afmetingen ongetwijfeld denken dat het hier om beginners of vrouwen motor gaat.

Kawasaki ER-6n 2012Nu hebben ze hiermee deels gelijk, de motor is dankzij z’n compacte afmetingen en soepele vermogensafgifte bij uitstek geschikt voor deze doelgroep, maar de fiets heeft echter veel meer dan alleen dat in zijn mars. Sterker, menig ervaren motorrijder zal zich schromelijk vergissen wanneer ze met deze telg uit de Kawasaki familie op pad zouden gaan. Met een overtuigend rijwielgedeelte en sterk motorblok is de ER-6n veel breder inzetbaar en veel meer dan een ‘opstappersfiets’, en dat voor een aangename prijs van €7998 inclusief ABS. Het zou met deze motor goed mogelijk zijn om grote afstanden per dag af te leggen, zeker gezien zijn verbruik bij rustig rijden waarbij de een op twintig zeker gehaald kan worden. Ook staat er op de accessoires lijst een complete kofferset om het feest compleet te maken.

Kawasaki ER-6n 2012