Test: Kawasaki ER-6n
3rd Generation
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER-6n |
3rd Generation |
Gaan met die, erm... |
Conclusie |
Technische gegevens |
Dat de 2012 Kawasaki ER-6n van kop tot staart flink onderhanden is genomen wordt snel duidelijk als we, de motor net in Hoofddorp bij Kawasaki Benelux opgehaald, thuis de persmap er eens op naslaan. Een nieuw design, een nieuw rijwielgedeelte, een opgepept motorblok, kortom, zo’n beetje alles wat kon worden aangepast werd door het engineeringsteam van Kawasaki onder de loep genomen.
Beduidend frisser, het nieuwe neusje en instrumentarium. Uit het digitale display is een waslijst aan info af te lezen, alleen de bediening zit helaas nog niet op het stuur
Voor elke motor een passende outfit. Oranje schijnt nog meer op te vallen, maar of je daar nu mee gezien wilt worden...Het scherper gestylede nieuwe kuipwerk moet samen met het nieuwe dubbelpijps perimeterframe en de schuingeplaatste achtershock de motor een meer agressieve Streetfighter uitstraling hebben gegeven, en we moeten toegeven, daar zijn ze redelijk in geslaagd. Zeker in deze gele kleurstelling is deze 2012 ER-6n een opvallende verschijning geworden.
Doel van het ontwikkelingsteam was de ER-6n van alle overbodige opsmuk te ontdoen, waardoor een naakte motorfiets over zou blijven in de essentie van wat een motorfiets zou moeten zijn. Het dubbelpijps uitgevoerde frame vormt volgens Kawasaki een bepalend element voor de identiteit van de fiets, net als bij zijn voorgangers het geval is geweest. De stijfheidsbalans van het nieuwe frame met nieuwe, zeer fraaie banaanvormige achterbrug, zorgt in combinatie met de nieuwe set-up van vering voor een lichtere besturing en betere handelbaarheid, zonder daarbij inbreuk te doen op het sportieve karakter van de ER-6n. Met behulp van 3D-analyses werd de ideale stijfheidsbalans voor het frame bepaald.
Niet alleen het hoofdframe en achterbrug zijn nieuw vormgegeven, veel aandacht is bij de 2012 ER-6n ook besteed aan het subframe, dat in ruggengraaddesign werd uitgevoerd waardoor de onderdelen van het kontje dichter bij de hartlijn van de motorfiets konden worden gepositioneerd. Hierdoor was ook een comfortabelere zadelconstructie mogelijk, waardoor de voeten nog gemakkelijker op de grond moeten kunnen worden gezet. Dit ook dankzij het smaller vormgegeven frame waardoor de voeten nu 50mm dichter bij elkaar op het wegdek kunnen worden gezet. Opmerkelijk is trouwens dat volgens Kawasaki de wielbasis is ingekort, terwijl deze met 1.410 mm toch echt 5 mm langer is geworden dan het 2009 model.
Is het rijwielgedeelte al flink onder de loep genomen, datzelfde kan worden gezegd van het design dat duidelijk scherpere lijnen heeft gekregen. De compacte koplampbehuizing is korter en oogt smaller, mede dankzij het korte donkere flyscreen dat het nieuwe display omhult. De gestapelde koplamp, die de ER-6n zijn kenmerkende uitstraling geeft, is gebleven, maar het meer hoekige design moet het Streetfighter uiterlijk versterken. De kappen om de voorvork moeten daarbij bijdragen aan een geconcentreerde,voorwaarts gerichte uitstraling. Mooie woorden van Kawasaki, maar volgens ons is het puur om de voorvork tegen vuiligheid te beschermen. Om het neusje compacter te kunnen vormgeven is het contactslot (net als bij de Z1000) en de cockpit naar achteren geplaatst. De cockpit is nu boven het stuur geplaatst en heeft een duidelijk meer overzichtelijke indeling gekregen. De witte analoge toerenteller is centraal geplaatst en goed afleesbaar, evenals het blauw verlichtte digitale display waar een waslijst aan informatie uit is af te lezen.
Naast de brandstofmeter, digitale snelheidsmeter, klok, kilometerteller en dubbele ritteller heeft het display ook een aantal nieuwe functies, waaronder aanduidingen voor de actieradius en het gemiddeld en actueel brandstofverbruik plus een indicator voor zuinig rijden. Het contactslot is voor de tank geplaatst, die nu 20 mm hoger is uitgevoerd, wat bijdraagt aan een wat stoerder uiterlijk van de voorpartij en natuurlijk meer (500 cc) tankinhoud. De achterzijde van de tank loopt in een vloeiende lijn over in het zadel, hetgeen de motor een wat slankere achterpartij geeft. De scherpere vormgeving van het voorspatbord en de ondertray moeten eveneens het Streetfighter uiterlijk verder onderstrepen.