Introductie: Triumph Street Triple R
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Triumph Street Triple R |
Schot in de roos |
Daar hoog in de bergen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Met de ontwikkeling van de 2013 Street Triple R had Triumph geen eenvoudige taak. De in onze ogen al bijna perfecte fiets won vijf jaar na z’n lancering nog steeds steevast elk vergelijk, en probeer dát maar eens te verbeteren. Door het uitlaatsysteem naar beneden te verplaatsen zijn aan de achterkant de nodige kilo’s bespaard en heeft de motor een scherper uiterlijk gekregen (zeker de wit/rode en matgrijs/rode versies zijn een lust voor het oog).
Ten opzichte van z’n voorganger is de Street Triple R wel wat van z’n lichtvoetigheid kwijt en is nu qua stuurgedrag dichter bij de Speed Triple komen staan, maar is daardoor wel een stuk strakker de hoek om te knallen. De langere eerste versnelling in combinatie met het naar voren verplaatste gewicht maakt spontane wheelies in tweede versnelling tot verleden tijd, wat voor minder ervaren motorrijders zeker een pluspunt zal zijn. Bovendien is zowel de Street Triple als de door ons gereden Street Triple R voor het eerst met ABS leverbaar. Helaas was de ABS-versie nog niet klaar, wat ons in ieder geval een perfect excuus geeft in eigen land met de fiets opnieuw op pad te gaan.
Was de oude Street Triple R voor de concurrentie al en doorn in het oog, dankzij z’n erg scherpe prijsstelling vanaf € 8.790 voor de R-loze versie waarvoor de fiets vanaf eind dit jaar bij de dealer staat en z'n in stadsverkeer 30% zuiniger verbruik zal dat de komende jaren waarschijnlijk niet anders zijn. Wij hebben in ieder geval ons verlanglijstje voor de Kerstman al klaar.
- looks, stabiliteit, remmen, optionele quickshifter
- bye bye spontane wheelies, minder lichtvoetig, tikkie té Japans gestyled?