Zoeken

Introductie: MV Agusta Brutale 675

Hogere sferen

14 augustus 2012
Inhoudsopgave
Introductie: MV Agusta Brutale 675
Hogere sferen
Gouden plak
Conclusie
Technische gegevens

MV Agusta Brutale 675

Ik slenter wat rond het fabrieksgebouw van MV Agusta in Schiranna in het noorden van Italië en bewonder de nieuwe Brutale 675 die ik niet meer in het echt had gezien sinds de lancering van de fiets op de EICMA in Milaan het afgelopen jaar. MV Agusta Brutale 675Het is alweer een paar maanden sinds ik de nieuwe F3 onder ijzige omstandigheden heb gereden op het Franse Paul Ricard en ik heb me door MV’s engineers laten vertellen dat sinds die tijd al enkele plooien in het motormanagement zijn gladgestreken.

De Brutale 675 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde extreem compact vormgegeven 108,5 pk sterke driecilinder die op zijn beurt in een erg licht rijwielgedeelte is gemonteerd. Met deze stijlvolle en luxueuze naakte streetfighter heeft MV Agusta zich gericht op het segment waar motoren als de Triumph Street Triple R, Honda CB600F, Kawasaki Z750, Suzuki GSR750, Yamaha FZ8 en Ducati Monster 796 momenteel de lakens uitdelen. En hoewel de Brutale 675 met zijn prijskaartje van € 9.990 zich wat prijs betreft in de hogere sferen ten opzichte van zijn concurrenten bevindt is het de goedkoopste manier om je rechtmatig eigenaar van een MV Agusta te kunnen noemen. De F3 en B3 zijn de eerste twee modellen van wat MV belooft een uitgebreide line-up van betaalbare triples te zullen gaan worden.

De Brutale 675 is voorzien van een 8-stappen traction control en vier rij-modussen, waarmee de fiets technisch gezien meteen een van de meest innovatieve middengewicht naakte sportfietsen op de markt is. Nu gebied de eerlijkheid te vertellen dat ik bij een motor met 108,5 pk die slechts 167 kilo droog weegt persoonlijk niet echt in zaken als traction control of ABS geïnteresseerd ben, tMTF_0654MV Agusta Brutale 675
Uitermate compact, het nieuwe triple motorblok. Het display is overgenomen van de andere MV's
MV Agusta Brutale 675
Oogt best klein, die MV, maar zit desondanks best wel ruim
MV Agusta Brutale 675MV Agusta Brutale 675
Details die we al kenden van de Brutale, maar dan bij deze 675 nét iets anders
enzij er wordt besloten in de zeikende regen te gaan raggen. Met een temperatuur van 30 graden Celsius en mooi droge wegen in het verschiet zit dat er echter -gelukkig- niet in en dus beginnen we de rit met alle elektronische hulpmiddelen 'off'. Nu was het ABS ten tijde van deze introductie überhaubt nog niet beschikbaar voor deze Brutale 675, dus kwam dat sowieso nicht im frage.

Nadat ik de 675cc triple voor het eerst heb aangetrapt (oké, op de startknop heb gedrukt maar dat klinkt minder spannend) gromt de fiets onder mij om aan te geven dat ie tot leven is gekomen. Het geluid klinkt iets zwaarder dan een zeshonderd, wat alleen een voordeel kan zijn en bovendien weet ik van de F3 dat we verwend zullen gaan worden zodra we de kans krijgen de gaskraan open te draaien. Eenmaal plaatsgenomen op de B3 valt meteen op dat het waarschijnlijk niet de fiets met de laatste zithoogte is in zijn klasse,maar wel de meest compacte en daarmee het meest vriendelijk voor beginners. Met gemak is de ietwat zware koppeling te bedienen en het geheel in beweging te krijgen. In langzaam tempo het bedrijfsterrein van MV Agusta verlatend voelt de motor perfect in balans. Het geeft mij de eerste indruk dat we met deze motor op het korte werk veel lol gaan beleven.

MV Agusta Brutale 675

Bij het wegrijden bij de fabriek nestel ik me meteen achter de voorrijder van MV Agusta en sta vanaf het eerste moment te trappelen om de fiets de sporen te geven, wat aangeeft dat je erg snel aan de Brutale 675 bent gewend. Mijn Japanse collega Toshi beaamt dat ook hij perfect op de B3 zit en hij is niet bepaald groot te noemen. Terwijl ikzelf met mijn 1.83 mtr wat zithouding betreft ook geen enkele reden tot klagen heb, ondanks z’n compacte bouw. MV Agusta heeft er bij de Brutale 675 voor gekozen om de fiets van Pirelli Angel ST banden in de afmeting MV Agusta Brutale 675
'Gewone' Brembo radiale remmelarij, da's nog altijd goed voor het betere ankerwerkMV Agusta Brutale 675
De drie pijpjes boven elkaar staan garant voor de betere sound in hogere regionen
120/70 ZR17 en 180/55 ZR17 te voorzien, wat betekent dat je vanaf de eerste meters over superbe grip beschikt en alleen daarom al dankzij de erg krachtige radiale Brembo remmelarij met koude banden heerlijke stoppies kunt maken, maar het werd ditmaal –dankzij onze voorrijder- de eerste kilometers van onze test een sprintrace van rotonde tot rotonde. Met slechts 167 kilo droog (pak ‘m beet 190 kilo rijklaar) voelen de Brembo’s sowieso krachtiger dan bij zwaardere machines.

De 43mm Marzocchi voorvork voelt bij sportief gebruik goed aan, maar was voor onze gevarieerde trip ietwat aan de harde kant. Perfect als je ervan houdt om hard en laat te remmen, maar het ontbreekt de vork een beetje aan gevoel als je niet keihard de hoek om aan het gaan bent. De Sachs achtershock absorbeert alles wat ik ‘m voor z’n kiezen kan geven en voldoet voor op straat meer dan genoeg. De Brutale 675 houdt ervan om harder en harder te worden bereden en voelt zich dan steeds beter in z’n element. Het meest indrukwekkende aan de fiets is echter het rijwielgedeelte en z’n vermogen bovenin. Deze versie van de 675cc driecilinder reageert al aardig vanaf zo’n 4.600 toeren per minuut, ondanks dat z’n maximale koppel van 65 Nm pas bij 12.000 toeren wordt vrijgegeven. De Brutale is zeker geen koppelmonster, verre van dat, maar kan in het lage- en middengebied wel erg comfortabel worden gereden, zoals een economische en ontspannen rit naar je werk.

MV Agusta Brutale 675