Introductie: MV Agusta Brutale 675
Gouden plak
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: MV Agusta Brutale 675 |
Hogere sferen |
Gouden plak |
Conclusie |
Technische gegevens |
De echte lol begint echter pas zodra de toerenteller het vijfcijferige gebied heeft bereikt. De triple brult het dan uit via de drie pijpjes aan de zijkant van de achterbrug, klimt in toeren met een snelheid waarmee Ranomi Kromowidjojo haar gouden medaille heeft gewonnen en heeft dan nog altijd flink wat toeren te gaan. En dat kan zondermeer als een bonus worden gezien. De benzine-injectie en de ride-by-wire gasrespons zijn sterk verbeterd ten opzichte van de F3 en dat, gecombineerd met de soepele versnellingsbak, maakt het een feest om te schakelen. De koppeling voelt wel wat zwaar aan, wat je op den duur – en zeker in de file of in de stad – op zal kunnen breken.
Het gecombineerde trellis buizenframe met aluminium gietstukken omarmt het super compacte motorblok en maakt het geheel tot een erg lichte en handelbare machine. Van richting veranderen gaat nog gemakkelijker dan op de F3, waarmee de Brutale 675 een behoorlijke snelle fiets is als het erom gaat de bocht door te komen. Verbonden aan het frame is MV Agusta’s handelskenmerk, de enkelzijdige achterbrug die dankzij het korte motorblok lang kon worden uitgevoerd en daarmee de fiets van meer van voldoende stabiliteit voorziet. Geheel in lijn met zijn grotere (F4) broeders voelt de ook deze Brutale 675 aan als het soort fiets dat direct gehoor geeft aan elke input die je als rijder geeft. Graag hadden we de fiets dan ook op een circuit willen rijden, maar dat zullen we dan in een later stadium maar moeten doen. Hoewel er flink werd doorgereden lag nu op straat het tempo simpelweg niet hoog genoeg om serieus iets van het instelbare traction control te zeggen. Wij konden dan ook geen verschil merken, nadat het traction control was aangezet.
Een echte rijdersfiets dus, deze MV Agusta Brutale 675, en daarmee veel meer dan alleen een motor om dagelijks naar je werk te rijden. Bovendien zullen de Italianen binnen afzienbare tijd de fiets van een optionele EAS quickshifter kunnen voorzien, voor het -voor MV begrippen- schamele bedrag van slechts € 400. Nu waren onze testfietsen al van deze optie voorzien, wat erop zou kunnen duiden dat MV Agusta’s EAS toeleverancier voor de productieserie vertraging heeft opgelopen. Daarbij wordt 2013 door de Italianen ook genoemd als het jaar dat ABS zal worden aangeboden, voor diegenen die graag dat extra beetje veiligheid willen hebben.
Hoewel de Brutale 675 ongeveer 18 pk minder ter beschikking heeft dan de F3 supersport, is dat op straat geen enkel gemis en heb je die extra paarden niet nodig om zoveel lol te kunnen hebben als op deze B3. De fiets is –los van z’n zware koppeling- perfect voor in de stad met een zithouding die niet vermoeiend voor je armen is, terwijl wel een zekere sportieve zit behouden is gebleven. Meer dan die andere 675cc triple in het sportieve naked segment. Ten opzichte van grotere 4-cilinder broeders ziet de 675 er een stuk moderner uit, mede dankzij z’n ‘Porsche’ koplamp die nu is gerestyled om LED verlichting in onder te brengen. Vergeleken met de B4 lijkt het echter alsof er de B3 aan de voorkant bij de uitlaatbochten wat mist, waar bij de B4 de bochten perfect naast elkaar lopen is er veel ruimte tussen de drie pijpen bij de B3.
Tijdens de persconferentie vertelde Massimo Bordi, algemeen directeur van MV Agusta, me dat de Brutale 675 het laatste model is dat in z’n geheel door wijlen Claudio Castiglione is afgetekend. Wat betekent dat het het laatste MV Agusta model is dat zijn goedkeuring heeft gekregen nadat hij het volledig geschaalde model onder ogen kreeg. Bordi beloofde dat in de toekomst van MV Agusta meer spannende modellen zullen gaan volgen, waarvan het eerste model dit jaar op de EICMA in Milaan al zal worden gepresenteerd.