Vergelijk: Kawasaki Z750R vs. Yamaha FZ8
Rendez-Vous
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk: Kawasaki Z750R vs. Yamaha FZ8 |
Rendez-Vous |
Tussen toeren en knallen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Dat de Yamaha FZ8 en Kawasaki Z750R de aftrap mogen doen van de serie naked-tests is niet verwonderlijk. Zes jaar geleden stonden deze twee matadoren ook al tegenover elkaar, zij het de voorgangers van deze twee fietsen. In het prachtige Limburgse landschap mochten de Z750S en FZX6 Fazer, twee van de meest populaire (semi) nakeds van destijds, met elkaar de strijd aangaan. Twee van tophalf voorziene motoren, prijstechnisch aan elkaar gewaagd, uit het op dat moment al sterk in populariteit groeiende naked segment. Met het verstrijken van de jaren werden beide fietsen verfijnd, waarbij de meest ingrijpende aanpassingen bij beide modellen in 2007 werden doorgevoerd. Om in 2010 opnieuw onder de loep te worden genomen. Yamaha liet de FZ6 voor wat ie was en lanceerde de FZ8, terwijl Kawasaki eind vorig jaar met de Z750R kwam.
Het verhaal begint voor mij als ik me in Schiphol-rijk bij Yamaha Nederland meld om de FZ8 op te halen. De motor oogt uiterlijk als een stoere fiets, niet in de laatste plaats vanwege de waslijst aan accessoires die op de motor zijn gemonteerd. Meest in het oog springend is de Akrapovic hexagonale einddemper, maar ook de onderkuip, duozit afdekkap, snelle kentekenplaathouder, aluminum radiatorbescherming, het hogere flyscreen en de Led knipperlichten hebben de fiets goed gedaan. Na een korte uitleg over de motor en de accessoires is het tijd om ’t been over het zadel te gooien om in de drukke avondspits de weg naar huis te aanvaarden. Aan Thomas was de eer de Z750R een steenworp verder, bij Kawasaki Benelux in Hoofddorp op te halen. In tegenstelling tot de FZ8 is de Z750R geheel standaard, hetgeen op zich niet vreemd is. Per slot van rekening is de Z750R voor modeljaar 2011 geheel nieuw, waardoor de importeur zich niet genoodzaakt ziet om ‘accessoire’ model te lanceren. Dikke kans dat dit volgend jaar wel gaat gebeuren, maar dat even terzijde.
Beide fietsen hebben een stoere look, maar met de FZ8 zul je eerder bij je aanstaande schoonfamilie met open armen worden ontvangen
Daar waar de Kawasaki, dankzij de scherpere lijnen van het nieuwe neusje, een behoorlijk agressieve uitstraling heeft oogt de FZ8 veel em… vriendelijker. Niet in de laatste plaats vanwege de kleurstelling van onze testexemplaren. Ga met de weliswaar van fraai rode wielnaafstriping voorziene, maar toch behoorlijk luguber ogende matzwarte Z750R naar je schoonmoeder en ze zal je voor the Dark Knight aanzien, terwijl je op de elegant ogende witte FZ8 als prins op het witte paard zult worden ontvangen.
Als je het niet erg vindt...
...dan ga ik nog vlug een blokkie om Niet alleen het uiterlijk trouwens, ook qua zithouding, stuureigenschappen en vermogensafgifte lijkt de Z750R met beduidend meer race-DNA te zijn overgoten dan de FZ8. Hoewel op papier het verschil in zadelhoogte slechts 10 mm bedraagt lijkt het in de praktijk veel groter. Daar waar de Kawa je het gevoel geeft óp de motor plaats te nemen, neem je bij de Yamaha plaats ín het zadel. Hoewel de ‘ready-to-race’ zithouding van de Z750R voor het betere gal-en-knal werk beter tot z’n recht zou moeten komen gaan de punten ditmaal geheel naar de FZ8, die dankzij zijn meer ontspannen zithouding juist veel meer vertrouwen wekt. Vertrouwen wat o-zo belangrijk is om écht hard te kunnen knallen.
Iets wat mij tijdens de eerste filerit vanuit Schiphol-rijk naar huis al direct was opgevallen. De Yamaha stuurt zo gemakkelijk tussen de file door dat je alle tijd hebt je mail te checken of je vrienden te twitteren, terwijl bij de Z750R toch echt het hoofd erbij moet worden gehouden. Die heeft bij dit soort lage snelheden aan de voorkant de neiging te gaan zoeken, en bovendien voel je duidelijk het zwaartepunt hoger liggen waardoor even je iPhone op file-informatie checken not-done is. Ook de straffere vering speelt het zwarte monster hierbij niet in de kaart. Nu is dat wel iets waar je aan zult wennen, en na verloop van tijd zul je niet beter meer weten, maar tijdens het veelvuldig overstappen van fiets had de ontspannen zithouding van de Yamaha toch echt wel onze voorkeur.