Test: Ducati Monster 796 vs. Triumph Street Triple R
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Ducati Monster 796 vs. Triumph Street Triple R |
Logboek perikelen |
Detaillisten |
Over modelvliegtuigjes en lasergestuurde raketten |
Conclusie |
Technische gegevens |
Nu steeds meer fabrikanten zich in het steeds populairdere segment van sportieve nakeds aan het mengen zijn zul je vooral onderscheidend moeten zijn om nog op te kunnen vallen. Iets waar Triumph en Ducati met de Street Triple R en Monster 796 zondermeer goed in zijn geslaagd. De Britten doen dat met een fantastische driecilinder die je de rillingen over je rug zal laten lopen, terwijl de Italianen daarvoor een eveneens (dankzij de subliem in het uitlaatsysteem aangebrachte uitlaatklep) geweldig klinkende 796cc L-Twin op de markt hebben gezet.
De Street Triple R is gezegend met een motorblok dat de klinkers uit je straat weet te trekken, heeft zondermeer een goed rijwielgedeelte en dito vering die bovendien geheel instelbaar is, en is daardoor misschien wel de beste motor die momenteel voor geld te koop is. Maar toch, hoe fraai ook die wheelies zijn als de motor zich van de ene naar de andere bocht weet te katapulteren, hoe heerlijk ontspannen de motor ook zit, qua rijgemak kan de fiets niet tippen aan de Monster 796 die juist vanwege de zachtere vering, juist vanwege het mindere vermogen en vooral ook dankzij zijn voortreffelijke rijwielgedeelte en de ‘ready to race’ zithouding als geen ander ongegeneerd af te blaffen is op je favoriete stuurweg.
Alleen, behalve dat je vrienden enorm veel moeite zullen hebben je bij te blijven merk je daar zelf zo weinig van. Anders gezegd: de Ducati Monster is een heerlijke stuurfiets die je zondermeer zal weten te bekoren, maar zet er in hemelsnaam geen Triumph Street Triple R tegenover want dan heeft de fiets geen schijn van kans. Die vermaledijde driecilinder ook, het zou verboden moeten worden…
- heerlijk raggen, geluid, remmen, design
- zithouding, afleesbaarheid display, tankinhoud, beleving
Triumph Street Triple R
- driecilinder powerrr, geluid, H-factor, em.. hadden we de powerrr al genoemd?
- draaicirkel, versnellingsbak, design nog steeds niet echt spannend, vermogen misschien iets té veel van het goede?