Zoeken

Test: Suzuki GSX1250FA Touring Edition

Smeerkaas met sambal

7 juni 2010
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX1250FA Touring Edition
Conventioneel
Smeerkaas met sambal
Conclusie
Technische gegevens

Smeerkaas met sambal

GSF1250_9684.jpg

Al na de twee bovengemiddeld fraaie bochten (de industrieweg in Vianen lijkt wel door een motorliefhebber te zijn ontworpen) die de importeur van de snelweg scheiden zijn we onder de indruk van Suzuki’s nieuwste wapen in het weer in populariteit stijgende sportieve toursegment. De motor laat zich, ondanks de koude banden, vol vertrouwen en lichtvoetig als een Zwitserse Alpen express op afstandbediening GSF1250_9610.jpgdoor de snelle opeenvolgende rechts/links combinatie sturen en geeft ons bijna het gevoel met de zesenhalf onderweg te zijn. Maar dan wel een zesenhalf met ballen, aangezien het krachtige motorblok al vanaf tweeënhalf duizend toeren zijn vermogen nog smeuïger weet uit te smeren dan smeerkaas met sambal op een cracker. de 1.255cc grote viercilinder levert een topvermogen van 98 pk bij 7.500 toeren, en blijft dat vermogen redelijk vasthouden totdat ergens bij 9.500 toeren de toerenbegrenzer een einde aan de pret zal maken.

Nu zul je in de praktijk niet vaak zo hoog in toeren rijden, vooral het gebied tussen de 3.500 en 8.000 toeren voelt de motor zich duidelijk in z’n element. En dat is niet vreemd, aangezien de motor zijn maximum koppel van 108 Nm al bij 3.700 toeren weet te realiseren. In hoeverre de motor het in de praktijk af zal leggen tegenover de op papier veel sterkere BMW K1300S en VFR1200F zou uit een vergelijkingstest moeten blijken, maar dat zou nog best wel eens mee kunnen vallen. De beperkingen van de fiets zullen eerder op rijwieltechnisch gebied zich gaan openbaren. De vering is vooral op comfort afgestemd, GSF1250_9638.jpgwaardoor bij extreem gebruik de achterkant de neiging heeft te gaan pompen en bij hard remmen de voorkant snel naar beneden wil duiken. Remmen deed de GSX1250FA trouwens als de beste. Het ABS systeem is bij Suzuki inmiddels ook de kinderschoenen ontgroeid, waardoor we ditmaal weinig reden tot klagen hadden.

De GSX1250FA Touring Edition wordt opgegeven voor een rijklaar gewicht van 267 kilo, tien kilo meer dan de standaard uitvoering, en dat is zowaar gelijk aan een VFR1200F… zonder koffers. Ondanks dat de gemonteerde koffers geen eigen ontwerp maar van Suzuki logo’s voorziene Givi exemplaren misstaan ze de motor niet. Een in kleur gespoten uitvoering had de puntjes op de i gezet, maar – mede uit prijsvriendelijk oogpunt gezien – werd daar niet voor gekozen. Het fraaie van Suzuki logo voorziene kofferrek biedt voldoende ruimte om nog een bagagerol (of een krat bier, net wat je mee wilt nemen) op mee te nemen, maar er kan ook een – optionele – topkoffer op worden bevestigd. Ondanks dat achteraf gemonteerde koffers een motor vaak overmatig breed maken hadden we ditmaal niet het gevoel met een breedbekkikker onderweg te zijn. Sterker, de motor liet zich over sluiproutes sturen als een zestienjarige pizzakoerier rond etenstijd. Hoezo fietspad, hoezo dikke twaalfenhalf?De forse koffers zijn daarbij ruim genoeg om het complete avondeten van je woningblok mee te nemen, en zelfs met het gewicht van onze fotoapparatuur in één koffer en de andere leeg konden we geen gevoel van onbalans ontdekken.

Naast een kofferset is de Touring Edition uitgevoerd met een vario tourscherm, waardoor je de windstroming dusdanig kunt regelen dat de gebruikelijke windruis tot een minimum wordt gereduceerd. De door ons gereden uitvoering was verder voorzien van een sportieve 89 Euro dure stickerset, die wat ons betreft er wel standaard op had mogen zitten.

GSF1250_9653.jpg