Zoeken

Test: Suzuki GSX1250FA Touring Edition

Conventioneel

7 juni 2010
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX1250FA Touring Edition
Conventioneel
Smeerkaas met sambal
Conclusie
Technische gegevens

GSF1250_9624.jpg

"Dit is de eerste die we hebben en die gaat binnenkort naar de gedrukte pers. Als jullie er iets mee kunnen dan mag je hem wel een paar dagen meenemen, je bent dan de eerste die ermee mag rijden en hebt in dat opzicht opnieuw een primeur." Het zijn de woorden van Suzuki’s PR man Arno Jansen als we ons bij toeval laat in de middag in Vianen om een heel andere reden moeten melden. Daar hoefden we niet lang over na te denken, wij zijn altijd dol op primeurs en op een krachtige fiets als de Suzuki Bandit 1250S, waar deze GSX1250FA van is afgeleid, was het in het verleden ook altijd goed vertoeven. Nog voordat de koffieautomaat de laatste druppel aroma voor de cappuccino heeft uitgeperst is de motor al voor ons in gereedheid gebracht en krijgen we de sleutels van de fiets overhandigd. GSF1250_9591.jpgMet een “veel plezier, ik zie jullie over een paar dagen wel weer,” maakt Arno zich weer uit de voeten en mogen wij ons opmaken voor enkele intensieve dagen. Per slot van rekening willen we optimaal van de gelegenheid gebruik maken en zullen er dus de nodige kilometers met de fiets moeten worden gemaakt.

Tijdens de introductie van de fiets, begin dit jaar in het noorden van Spanje, werd het woord Bandit1250 nog angstvalliger gemeden dan een malariamug in een Afrikaans asielzoekerkamp en werd meermaals het unieke karakter van de GSX1250FA aangehaald, maar de eerlijkheid gebied me te vertellen dat dát wat mij betreft niet had gehoeven. In tegenstelling tot de kleinere GSX650F doet de motor mij namelijk totaal niet aan een Bandit denken. Wat dat betreft hebben de heren ontwerpers bij Suzuki hun werk toch goed gedaan, maar het neemt niet weg dat wél het gevoel overheerst met een oude bekende onderweg te zijn. Iets wat deels wordt ingegeven door de redelijk conventionele styling waarvoor Suzuki met deze GSX1250FA heeft gekozen. De motor lijkt - op de kleurstelling na - als twee druppels water op zijn twee jaar eerder geïntroduceerde broertje, de GSX650F, waardoor je in eerste instantie geeneens in de gaten hebt met een compleet nieuw 2010 model onderweg te zijn. En dat is zondermeer jammer te noemen, per slot van rekening wil je met een nieuwe motor ook écht het gevoel hebben met iets nieuws onderweg te zijn, zoals met pak ‘m beet een S1000RR of VFR1200. GSF1250_9582.jpgGSF1250_9595.jpgNu is die BMW voor een totaal andere doelgroep bedoeld, maar Honda vist met de VFR1200 in precies dezelfde vijver als Suzuki met deze GSX120FA. En die heeft het afgelopen jaar wel alle aandacht naar zich toe weten te trekken.

Opmerkelijk dus dat daar waar Honda moord en brand heeft geschreeuwd met de nieuwe VFR1200 en daar zelfs een compleet nieuw 'Road Sports' segment voor bedacht, Suzuki deze GSX1250FA met een behoorlijk stille trom juist op een haaks daarop staande manier heeft gelanceerd. Geen uitgekiende marketingcampagne met uiterst slim en effectief geplaatste teasers, zogenaamde spyshots en vooraankondigingen, maar een bescheiden introductie voor een beperkt gezelschap in het noorden van Spanje. Een bescheiden introductie die eigenlijk perfect bij zijn introverte, bescheiden uitstraling en rijeigenschappen past. Geen hightech innovatieve truckare of foefelare, maar een no-nonsense motorfiets die precies doet wat je ervan verwacht. Of eigenlijk nog meer, enerzijds omdat je het niet verwacht en anderzijds omdat de motor zo lichtvoetig stuurt dat je geeneens in de gaten hebt met een dikke 1250 onderweg te zijn, maar daarover later meer.

GSF1250_9601.jpgGSF1250_9599.jpg
GSF1250_9691.jpgGSF1250_9604.jpg 

Terug eerst naar deze GSX1250FA, die naast een fraaie volkuip onderhuids toch de nodige techniek herbergt. Het van de Bandit 1250S (oeps, noemen we nou toch de naam…) bekende watergekoelde 1255cc motorblok, dat zich in de loop der jaren al heeft bewezen, is voorzien van zaken als SCEM (speciale coating) cilinderwanden, SDTV (dubbele gasklep techniek), en PAIR (luchtinjectie in het uitlaattraject), om maar enkele van de lange lijst met indrukwekkende afkortingen te noemen waarmee je de blits kunt maken aan de bar van je locale kroeg. Het motorblok werd voorzien van een extra balansas om trillingen te elimineren. Rijwieltechnisch is de motor eveneens gelijk aan die Bandit 1250, waarbij zowel de 43mm voorvork als ook de achterschokbreker in veervoorspanning instelbaar is. Om ruimte te bieden aan smurfen als ook reuzen is de hoogte van het zadel eveneens in te stellen. Hoewel de stroomlijn zo van de 650 en de tellerunit van de GSX-R serie lijkt te zijn weggekaapt sluit het geheel naadlozer aan dan het binnenwerk van een Zwitsers uurwerk. Naast standaardmeters en waarschuwingslampjes voorziet het display in een versnellings- en schakelindicator, en dat laatste is dan weer wel stoer... voor zo'n tourfiets. 

GSF1250_9635.jpg