Zoeken

Introductie: Metzeler Sportec M5 Interact

5 Zone Technologie

28 april 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Metzeler Sportec M5 Interact
5 Zone Technologie
Op Zolder
Conclusie

Sportec_M5_static_2.jpg

Daar waar vijfentwintig jaar geleden Supersport motorfietsen voor het overgrote deel (85% volgens Metzeler’s onderzoek) op het circuit werden ingezet (voornamelijk om te racen) is anno 2010 circuitrijden voor een veel breder publiek toegankelijk geworden. Een publiek dat naast recreatief circuitrijden de motor ook gebruikt voor dagtripjes, vakanties en woon/werk verkeer. Sportec_M5_static.jpg De Sportec M5 Interact, met gepatenteerd Pi profiel. Bol bij de voorband, hol bij de achterband, voor optimale waterafvoer en grip. Ook de motor an sich is in diezelfde periode sterk geëvolueerd, was eind jaren ‘80 op sportief gebied enkel een hardcore Supersport voorhanden, anno 2010 is de consument verwend met sportieve nakeds als de Kawasaki Z1000, technologisch supergeavanceerde Supersports als de BMW S1000RR én funbikes als de Ducati Hypermotard. Drie totaal verschillende motoren, met één overeenkomst: ze kunnen zowel op straat, als in de bergen, in de stad én op het circuit uitstekend worden uitgelaten. Wat in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurt, onderzoek leerde Metzeler dat sportieve motorrijders hun motor in die gebieden evenredig veel gebruikten en dus werd met de ontwikkeling van de nieuwe Sportec M5 Interact dáár op ingezet.

De Sportec M5 Interact volgt de in 2005 gelanceerde Sportec M3 op, en moet worden gezien als een combinatie van de racegeoriënteerde Racetec Interact en de in 2003 geïntroduceerde Roadtec Z6. Dat Metzeler hoog inzet met de Sportec M5 Interact (de typeaanduidingen worden er bij bandenfabrikanten tegenwoordig ook niet korter op) bleek wel tijdens de presentatie op het Belgische circuit. Zonder blikken of blozen werd beweerd dat de nieuwe band de perfecte allround supersport band is dankzij de naar eigen zeggen verbluffend innovatieve Interact technologie. Om dit te realiseren kreeg de band een nieuw gepatenteerd π (Griekse letter Pi) profiel, thumb_Sportec_M5_Interact-Steel_Tensions.jpgthumb_Sportec_M5_5-zones.jpg
De 5 Zone Spanningsgordel. Door de staaldraad van de staalgordel verschillend te wikkelen ontstaat een stijver of juist minder stijf karkas, wat op zijn beurt weer invloed heeft op zaken als stabiliteit en grip.
een vijf-zone gewonden 0-graden gordel én meer silica voor betere grip onder natte weers- omstandigheden. Aan ons om dat middels de in de pitstraat opgestelde Yamaha R6, R1 en BMW S1000RR aan den lijve te ervaren, maar daarover later meer.

Nul graden gordel
De grootste vernieuwing van de Sportec M5 Interact zit ‘m in de nieuwe 0º staalgordel, die uit drie verschillend gewikkelde staaldraden bestaat. Door de kern van de staaldraad, die als streng uit drie staaldraden is opgebouwd, strakker of juist losser (high tension / low tension) te wikkelen, kon de stijfheid van het geheel (en dus de grip) worden beïnvloed. En dáár zit ‘m precies de kneep bij de nieuwe M5: door de band in te delen in vijf zones kon een band worden ontwikkeld met in elke zone de juiste grip/stijfheid combinatie. Het midden van de band, waar de meeste kilometers gemaakt worden, werd de staalgordel sterk gewikkeld voor een maximale support en lange levensduur, terwijl op de flanken de gordel juist laag werd gewikkeld voor een maximale grip. Sportec_M5_R6_4.jpgDe gebieden tussen flank en middenloopvlak kregen een derde staalgordel, die qua wikkeling daar precies tussenin zat. Door deze technologie wist Metzeler bij elke hellingshoek het contactvlak van de band met 8% te verhogen, waarbij ook de vorm en de drukverdeling werden verbeterd. In de praktijk moet dit zich vertalen naar een verbetering op alle vlakken: een hogere stabiliteit op een rechte lijn, een beter contactgevoel bij het centrale deel van de bocht en een veilige grip bij maximale hellingshoek.

Om de grip van de band verder te verbeteren werd een nieuw afwaterprofiel ontwikkeld wat werd afgeleid van de griekse letter Pi, dat volgens Metzeler als symbool van perfectie moet worden gezien. Het profiel, dat zelfs werd gepatenteerd, was het resultaat van intensieve testen onder zowel droge als natte weersomstandigheden. De exacte vormgeving, de vorm en distributie van de groeven die de letter π vormen, werd bij de voor- en achterband verschillend uitgevoerd. De voorband kreeg een ‘bolle π’, zodat zich altijd twee groeven in het contactvlak bevinden en water goed kan worden afgevoerd, terwijl de achterband juist een ‘holle π’ kreeg voor maximale grip. Ook de breedte van de groef werd goed over nagedacht, omdat dit weer invloed had op de flexibiliteit en dus de beschikbare grip cq. stabiliteit van de band.

Sportec M5_Lean-Indicator.jpgHoog mengsel silica
Naast de nieuwe staalgordel en het gepatenteerd afwaterprofiel werden voor de Sportec M5 voor- en achterband een tweetal nieuwe compounds ontwikkeld. Door een nieuwe mengprocedure en een toename van het percentage silica met 55% kreeg de band betere grip, zeker onder natte weersomstandigheden én een versnelde opwarmtijd. Om dat laatste te onderstrepen waren de startklare, van fonkelnieuw (nog niet ingereden) M5 rubber voorziene motoren zónder bandenwarmers in de pitstraat opgesteld. Ondanks de koude ochtendtemperatuur van amper enkele graden boven nul. Als laatste heeft Metzeler een leuke gimmick aan de band toegevoerd: een hellingshoek indicator. Door de cijfers 1 t/m 5 op het loopvlak de projecteren kunnen motorrijders zien hoe plat ze door de bocht gaan. Afhankelijk van gewicht en bandenspanning moeten de cijfers overeenkomen met hellingshoeken van respectievelijk ongeveer 25º, 30º, 35º, 40º en 45º.