Introductie: Ducati Multistrada 1200S
Sport-mode
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Ducati Multistrada 1200S |
Sport-mode |
Enduro-mode |
Conclusie |
Technische gegevens |
Eenmaal met de Multistrada 1200S aan het sturen ben ik direct onder de indruk van het immense vermogen dat al bij 4.000 toeren beschikbaar is en vanaf 5.000 toeren voor een superbe acceleratie tot de toerenbegrenzer zorgt. Bij benadering van de bochtige bergwegen switchte ik van Touring-mode naar Sport-mode, wat kan worden gedaan door met de knipperlicht-uit schakelaar door het menu te scrollen. Nadat de Sport-mode was geselecteerd deed ik het gas dicht en hield de knop 3 seconden lang ingedrukt, waarna het feest kon beginnen en ik met een meer agressieve gasrespons de vele bochten kon gaan aanvallen. Met al haar vermogen en het geweldige stuurgedrag ter beschikking voelt het alsof de Multistrada 1200 S het op zou kunnen nemen tegen de meest serieuze sport tourers en het met gemak zou kunnen winnen.
Zoals je weet is Ducati’s 1198 motorblok het op topvermogen getunede watergekoelde motorblok dat werd afgeleid van de Superbike racer. Om het motorblok terug te tunen naar een vriendelijker vermogensafgifte werd daarbij de klepoverlap (de periode dat zowel uit- als inlaatkleppen gelijktijdig openstaan) gereduceerd van 41 naar 11 graden. Omdat vermogen bij lage toeren bij een motor als de Multistrada belangrijker is dan topvermogen werd dit gedaan om een rijker en voedzamer middengebied te realiseren, wat vooral bij schakelen met lage toeren voor een zachte vermogensafgifte zorgt. Waarmee niet is gezegd dat het geen beest kan zijn, ondanks de vriendelijke vermogensafgifte wist ik enkele malen een fraaie wheelie te produceren. Per slot van rekening is er nog altijd 150 pk beschikbaar en weegt de machine droog slechts 189 kilo.
Het strak uitziende uitlaatsysteem met dubbele einddempers voldoet met ruime marge aan Euro3, mede ook dankzij die 11 graden overlap. De dempers die slechts een klein stukje voor de achterband steken zijn speciaal ontworpen om ruimte te creëren voor de rechter koffer. Uit veiligheidsoverweging heeft Ducati de koffer door middel van een warmte absorberende laag beschermd. Via de van twee ram-air kanalen voorziene pontificale BMW-achtige snavel zuigt de krachtige Testrastretta II motor lucht in de airbox. Deze laatste versie van het Testastretta motorblok heeft daarbij voldoende aan een onderhoudsinterval van slechts 24.000 kilometer, waar Ducati erg trots op is.
De traction control en 3-standen motormapping laten het toe met groot gemak te schakelen tussen de vier verschillende rij-modules. Na gespeeld te hebben met de Sport- en Tour-modes, die beiden goed zijn voor het volle vermogen van 150 pk maar met andere afstelling van vering, vermogensafgifte en traction control setting, switch ik naar ‘Urban-mode’ zodra we een dorpje binnenrijden. In deze stand wordt de vering iets zachter, het vermogen naar 100 pk verlaagd en de traction control setting op 6 van 8 (5 is Touring, 4 is Sport) gezet, wat behoorlijk ingrijpend is voor maximale veiligheid over de vele mangaten en stoffige oplapstukken. Voeg hier de krachtige ABS remmen aan toe en de Multistrada 1200S verandert in een erg veilige stadscentrum fiets. Over kleine bobbels, stoepranden en verkeersdrempels gedraagt de Multistrada zich als een supermotard met anabolen, maar dan voorzien van alle denkbare veiligheidsopties. Nu was ik op voorhand bezorgd dat de desmo-twin in 100 pk modes tam zou aanvoelen, maar dat was niet het geval. Het was meer dan voldoende aangezien er zoveel meer zaken zijn waar je bij rijden in de stad op moet letten.