Zoeken

Introductie Kawasaki KLX 250

3: Praktisch!

9 juni 2009
Inhoudsopgave
Introductie Kawasaki KLX 250
2: Licht!
3: Praktisch!
4: Technische gegevens

klx250_7.jpg

Weer naar beneden waar het kan. Al zal dit in ons land niet bijzonder veel voorkomen

Rijden met de motor is ongeveer hetzelfde. De gearing is bijzonder kort maar toereikend, de rest van de motor toegesneden op het gebruik. Net zoals die gearing, want de grote fout die gemaakt wordt is deze te vergelijken met een straatmachine. Zonder afalt onder de noppen wordt het echter een ander verhaal. Deze motor is dan ook gemaakt zodat je er ook goed op kunt staan, voor lange tijd. 09_klx250_detail13.jpgDús ook kort gegeard en dús staan ook de rem- en schakelpook in standje ‘staand met crosslaarzen te bedienen’.  Het rijden valt in eerste instantie wat tegen, je krijgt naar je idee wat je ook probeert maar met moeite enige hellingshoek, totdat je je realiseert dat dat wellicht te maken kan hebben met relatief smalle bandjes en een lichte, hoge, smalle motor. Hetzelfde overkwam vorig jaar iedereen die vanaf de Ducati Hypermotard onvoorbereid op de Yamaha WRX stapte. Totdat je serieus hard gooit en smijt met het ding heb je het idee niet serieus aan het rijden te zijn. Eenmaal stad uit en snelweg af is het dan ook een ander verhaal, alhoewel de glibberigheid van het wegdek toch nog enige voorzichtigheid toch nog geboden. Niet dat enig glijden echt verkeerd is, integendeel, maar met welgeteld één KLX voor acht journalisten is het beter dit nog even uit te stellen. Op zijn minst. Binnen de mogelijkheden is het verder nog best leuk rijden met de motor, nooit krijg je het idee dat je hard aan het werk bent, of de motor moet buiten adem raken. En dan nog heb je het idee dat er nog veel meer in zit.

klx250_1.jpg

...en heel rustig hier uitkomen. Zo hoort het!

Gezien de beperkingen van de dag en DSC00696.jpg Dus ja, als je dit dan ziet... het feit dat er ook nog een ER-6f gereden moet worden blijft het dit keer bij een zeer korte impressie, maar het motortje belooft zeker veel goeds en nodigt uit om nog eens mee op stap te gaan. Weliswaar is de motor voelbaar minder sterk dan de Yamaha van een jaar geleden, maar hij is dan ook een flink stuk goedkoper, zelfs zónder crisisprijzen. Al met al toch een heel leuk ding. Mocht Kawasaki nog een Pyreneeën-ontdekkingstocht willen organiseren; het juiste materieel hebben ze al.

09_klx250_detail6.jpg