Test: Honda Transalp XL700V
Eerste Liefde
Het is ondertussen alweer 14 jaar geleden dat deze liefde opbloeide en heeft uiteindelijk ruim 7 jaar geduurd. Zoals vaak komt aan al het goede een einde. Lief en leed hebben we samen gedeeld, maar ik raakte toch een beetje uitgekeken op haar. Ik was benieuwd wat er nog meer op de markt te verkrijgen was. Toch is de Transalp altijd in beeld gebleven. Het was bijvoorbeeld mijn eerste motorfiets die ik – ondertussen ook alweer 4 jaar geleden - voor Motorfreaks heb getest. En ook nu is ze weer teruggekomen in mijn leven met de test van het 2008 model van de Transalp.
Niet alleen ik ben in de loop van de tijd veranderd en gegroeid. De Transalp is alweer 20 jaar op de markt en wat dat betreft een echte evergreen. Eind jaren tachtig was het – mede als ‘gevolg’ van de immens populaire Parijs-Dakar rally – één van de eerste lichte Allroads. Grote spaakwielen, liefst uitgevoerd met banden met noppen, een hoge, rechte zit en lange veerwegen zorgde ervoor dat je niet alleen op de zwarte ondergrond hoefde te blijven, maar ook daarbuiten nog redelijk uit de voeten kon. Al snel had de Transalp een trouwe schare aanhangers. Niet zo vreemd want deze 600cc Allroad was een echte alleskunner. Sinds de introductie in 1987 is er maar weinig veranderd aan haar. Een paar keer is de motorinhoud vergroot en soms het uiterlijk, maar nooit op een drastische manier…tenminste tot nu toe!