Zoeken

Test Honda CB 1000 R

3: Vlag over de kop en...

30 juli 2008
Inhoudsopgave
Test Honda CB 1000 R
2: Geen gijzelaars
3: Vlag over de kop en...
4: Conclusie
5; Technische gegevens

Vlag over de kop en...

 IMG_7727-Edit.jpg

Goed, het gezeik over de vering daargelaten rijdt de CB volgens verwachting als de spreekwoordelijke tiet. In dit geval gehuld in een leuk driekwartcupje en verfraaid met een titanium ringetje en roosje, dat wel natuurlijk. Gek genoeg bekroop me een vreemd gevoel van herkenning. Vergelijkbaar met de oude Hornet, die we drie jaar geleden (!) eens aan de tand voelden. Het meteen thuis-gevoel is weldegelijk aanwezig, het ik kan hier alles mee ook.  Vreemd, omdat het toen nog om ‘koning saai’ ging… Zo zie je maar weer, wil je iets gedaan krijgen, vraag het een Japanner. Maar van m'n vriendin blijft ie af. Ik zeg gek genoeg, omdat collega Ed het daar roerend mee oneens was….. om dezelfde reden. Feit blijft dat de CB nu rijdt als hij er uitziet, zelfs met vering all over the place. IMG_7744-Edit.jpgVanuit Schiphol-Rijk direct de A4-file in toont gelijk aan hoezeer: binnen enkele seconden tussen stilstaande toeschouwers naar de linkerbaan manoeuvreren is nooit zo eenvoudig geweest. Sturen is dus geen probleem; het apparaat voelt zelfs korter aan dan het gebruikelijke dagelijkse Raptorvervoer, en da’s best knap. Motorisch wil de brommer ook zeker van zijn plek komen; de vermogensafgifte is redelijk lineair, máár! Niet helemaal dus. En het is juist dat kleine beetje progressiviteit die het hangen aan het gas zo aantrekkelijk maakt. Buiten het  feit dat je jas, als je de rits een klein beetje open laat staan, zo leuk opbolt natuurlijk. Een powerlifter als dit heeft uiteraard een blok van gietijzer. Geef ‘m wat je ook maar in huis hebt en de machine geeft geen krimp. Tuurlijk niet.

Verbruik

Voor een vermogende 1000 is het verbruik nog niet eens zo slecht Met zijn 'ik lust je rauw'image zou je denken dat de motor ook wel een stevige drinker zou zijn...past in ieder geval wel bij het image. Niets is echter minder waar, het laagste verbruik wat we meemaakten was 1 op 12,3. Met een zuinige kant van 1 op 16.0 valt ook nog best te leven. Je staat met deze waarden in combinatie met de (effectieve) tankinhoud wel vóór de 200 kilometer weer bij een pomp en dat is dan wel weer een beetje jammer.

Daar komt bij –het is een beetje inherent aan zoveel anabolen- dat het blok zijdezacht draait als een pornofilm met een bopdybuilderspikkie. Niet bepaald ruig dus, meer metroman dan Tom Selleck, zeg maar. Alle gekheid daargelaten loopt het blok gewoon erg netjes en licht progressief door totaan de toerenbegrenzer. Zelfs bij kruissnelheid in zes geeft een draai aan het gas nog een meer dan heerlijke acceleratie. De gasrespons zelf is echter wat minder kreukloos, zeker met constante (niet exreem hoge) snelheid of in een bocht is wel enige nervositeit te bespeuren, wat het geheel uiteraard niet stabieler maakt. Nou spelen in de bocht meerdere factoren een rol natuurlijk, zoals de eerder aangestipte vering, maar ook het feit dat je –een naked inherent- input door het stuur veel directer merkt, maar een hakkelende gasreactie heb je op zo’n moment niet nodig. 

IMG_7741-Edit.jpgOpvallend zijn trouwens de versnellingsbakverhoudingen. Met enige regelmaat komt het voor dat je nog op zoek gaat naar een volgende versnelling terwijl je inmiddels al in zes rondrijdt. De verhoudingen zijn duidelijk een stuk stadser dan je zou denken, waardoor je dus al snel een versnelling hoger zit dan je zou vermoeden. Niet dat dat verder veel uitmaakt, de souplesse van het blok en het enorme toerenbereik slikken alles als zoete koek en je hebt nog ruim voldoende over om ergens halverwege tussen de twee- en driehonderd kilometers per uur te bereiken…als je je rits gewoon totaan je kraag sluit tenminste.
Geheel volgens Hondatraditie heeft Nissin weer eens voor de stoppers gezorgd. Niks moeilijks, gewoon radiaal gemonteerde vierzuigers op een set dikke 310 mm schijven. Werkt ook gewoon goed en in RuigeMannenwereld is ‘gewoon goed’ gewoon….goed. niks meer aan doen dus. Voor de metroman is de CB voorzien van combinend ABS. Beetje jammer voor de echte harigen onder ons natuurlijk ,maar voor de rest; niks aan het handje. Sterker nog, als we dan toch even een zij(de)sprongetje maken, voor ABS-begrippen werkt het systeem wat op de CB zit echt verbluffend goed. Mocht het ingrijpen is een licht pulserend remhendel het enige wat je er opmerkzaam op maakt. Bijna surreëel eigenlijk, want tegenstrijdig genoeg is er wel iets aan de hand als het ABS moet ingrijpen natuurlijk. Een beetje waarschuwing dat je de grens inmiddels zo dicht nadert is niet verkeerd, maar ja…voortschrijdende techniek en klantvriendelijkheid… Kun je een leuke boom over opzetten op het terras.

IMG_7814-Edit.jpg