Zoeken

Test: Suzuki Intruder C800

Pagina 4

12 juni 2007
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Intruder C800
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Snel...

Intruderc800_2_large.jpg 

Dat de Intruder geen snelle motor is zullen we niemand uit hoeven te leggen, maar dat betekent nog niet dat de fiets traag te noemen is. Want dat is hij zeer zeker niet te noemen. Honderdzestig kilometer per uur op de snelweg is - zonder bijrijder - geen enkel probleem. Natuurlijk, wederom geen waarde waarvan een fervente supersport coureur van onder de indruk zal raken, maar nog altijd hard genoeg om in Nederland je rijbewijs kwijt te raken. Daarbij, zonder een druk op de knop verander je de voetsteuntjes voor de bijrijder in voetsteuntjes voor jezelf, waarna de relaxte cruiser zithouding transformeert in een super racehouding; knieën naar buiten voor het bochtenwerk gevoel. Een uur lang rijden met 160 km op de klok (okay, om en nabij dan) is op die manier geen enkel probleem, en binnen notime zijn we gearriveerd op de plaats van bestemming, waarna we de duovoetsteuntjes weer beschikbaar stellen voor een eventuele bijrijder.

verbruik 



Het verbruik van de Intruder was uitermate goed te noemen. Gemiddeld zaten wij op 1:19, waarbij hoge snelheden (160 km/u langdurig) de motor niet bespaard bleven.
De beste score was 1:21, de meest ongunstige waarde betrof nog altijd 1:15

Pittstop
Een van de dingen die ons opvielen in de periode dat wij de Intruder ter beschikking hadden was het opmerkelijke `hikken´ wat de fiets bij snel van links naar rechts gooien (zoals bijvoorbeeld op een rotonde) ten toon spreidt zodra de benzinevoorraad richting minimum gaat. Iets wat lijkt te duiden op een ontwerp probleem van de benzinetank, schoonheid heeft blijkbaar dus zijn nadelen. Eerder tanken is dan ook ons devies (of niet als een malloot over die rotondes knallen), dan is er geen vuiltje aan de lucht. Zonder hikjes kan de weg worden vervolgt.

Design
Dat we hier met een fiets van `slechts´ 800cc (vooruit, 805cc) te maken hebben is de fiets eigenlijk nog geeneens af te lezen. Niet alleen oogt te motor groot, neem plaats op het riante zadel en je zult eenzelfde conclusie trekken. Groot megastuur zo vlak voor je snufferd, mega spatborden die je netvlies branden, en van haver tot gort het cruiser-gebruikelijke chroom. Alles aan de motor is verhoudingsgewijs dus super groot, je rijdt - we zeiden het al - immers `maar´ een 800 Ccc"tje, voor Nederlandse cruiserbegrippen (ja, wij Nederlanders houden van `big´) een minibike onder de choppers. Toch is de fiets groter dan bijvoorbeeld de Dragstar en de VN900, om maar eens enkele concurrenten te noemen. Met de 800cc heb je dus ondanks zijn "geringe" cilinder inhoud meer dan genoeg `motor´. En deze 800 cc heeft ook voldoende trekkracht om je lekker en als het moet snel voort te bewegen.

Intruderc800_52_large.jpg