Tweedehands : Triumph Rocket III
Tweedehands : Triumph Rocket III
Inhoudsopgave |
---|
Tweedehands : Triumph Rocket III |
Pagina 2 |
Rocket power
Triumph. Een Brits merk met een Duitse knipoog. Opgericht in 1897 door Siegfried Bettmann en Maurice Schulte, begon in 1902 motorfietsen te bouwen. In eerste instantie werden inbouwmotoren van toeleveranciers (o.a. Minerva) gebruikt, in 1905 werd een eigen ééncilinder ontwikkeld. De eerste Triumph-paralleltwin werd in 1932 door Val Page ontwikkeld, maar een echte doorbraak kwam in 1936 toen Triumph bij de Ariel-groep van Jack Sangster aansloot en Edward Turner de machines ging ontwikkelen. In 1938 bouwde hij de beroemde "Speed Twin", die model zou staan voor Triumphs tot in de jaren zeventig.
Tinus op z'n BSA
In de jaren vijftig kwamen Triumph en Ariel bij de BSA-groep en rond 1970 bij NVT. Vanaf 1975 werden nog maar mondjesmaat Triumphs gebouwd, o.a. in Meriden en Coventry, maar het merk ging toch ter ziele. In 1983 werd het merk gekocht door John Bloor en op het eerste gezicht leek het alsof hij er weinig mee deed. Achter de schermen echter werkte hij de volgende negen jaar aan de ontwikkeling van totaal nieuwe machines. In 1991 bracht hij in de geheel nieuwe fabriek in Hinkley (Triumph Motorcycles Ltd.) zes nieuwe modellen uit, die gebouwd waren volgens het modulaire bouwsysteem. Het waren drie- en viercilinders van 750-, 900, 1000- en 1200 cc die voor een deel voorzien werden van de "oude" Triumph-benamingen Trident, Thunderbird, Trophy en Tiger. In de volgende jaren werden de machines doorontwikkeld, waarbij de nadruk op de driecilinders kwam te liggen. Triumph werd zelfs een van de leidende merken op het gebied van design zoals het een Europeaan betaamt. In 1999 kwam er een 600 cc viercilinder, de TT 600 en in 2001 verscheen een ouderwetse, op de 750 Bonneville geïnspireerde 800 cc tweecilinder.
Het kanon
In 2004 zag de Rocket III 2300 driecilinder het levenslicht. Triumph"s Rocket III, een raket ,een kanon, een sensatie. 0 - 100 in 2,5 secondjes... Deze Rocket is dit jaar vernieuwd met nieuwe kleuren -eigenlijk met een retro look- en belangrijker; motorisch meer ingesteld als cruiser. Triumph zette de Rocket in eerste instantie neer als een asfaltsloper, een motor met ballen, een antwoord op de grotere cruisers. En wát een antwoord. De concurrentie werd in één klap totaal weggevaagd als het ging om cilinder inhoud en koppel. 2300cc om 200 newton meter, al bij 2.500 toeren in te zetten. En desondanks moest de motor typisch Triumph zijn en dus "rideable" blijven.