Tweedehands : Triumph Rocket III
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Tweedehands : Triumph Rocket III |
Pagina 2 |
De Rocket
We nemen de motor mee uit de showroom van de motorzaak en dus is deze voor ons makkelijk geparkeerd.. Zó makkelijk dat ik hem eerst om mag draaien, zonder de hulp van de motor. Dan voelt hij toch wel zwaar en lomp aan, Startknopje indrukken, koppelingshendel erbij en grommend komt de motor tot leven, beschaafd brullend voert hij zijn gassen weg en langzaam rollend rijden we weg.
Toch niet sjorren
Eerst maar eens de wijk uit zien te komen en de links-rechts combinaties nemend merk je dat rijdend de motor niet zo groot en lomp is als je in eerste instantie denkt. Soepel stuurt hij rond en de stuureigenschappen zijn helemaal niet verkeerd voor een zeer brede motor als de Rocket, hij is ook soepeltjes om te gooien doordat het zwaartepunt zo laag mogelijk is gemaakt en dit allemaal komt het dagelijks gebruik zeer ten goede. Helemaal omdat de grondspeling helemaal niet verkeerd is, de slijtboutjes komen bij de eerste paar rotondes niet in de buurt van asfalt en als ik later wat meer gewend ben aan de motor merk je dat de slijtboutjes danwel asfalt raken maar dit absoluut niet hard of haperig gaat. De snelheidskick die ik verwachtte blijft uit, já, je gaat hard van de plaats, maar de echte duw in de rug die je bij de cijfers van de Rocket voor ogen hebt blijft uit. Kijk je dan echter in de spiegels, dan zie je de achterliggers toch wel heel snel kleiner worden en verdomd- je rijdt dan toch al wel heel snel honderd plus. Die snelheid is trouwens niet te halen in zijn eerste versnelling; vijfentachtig is begrenzertijd. die twee en een halve seconde waar hij bekend om staat liggen dus helemaal aan de schakelprestaties van de berijder.
Ballen
Nou is de Rocket ondanks alle cruise-extra"s op deze machine geen stille "kroezert". Sterker nog - hij is zo luidruchtig als de pest. Een motor met ballen aan welke fluwelen handschoentjes niet besteed zijn, wérken moet je, en wil je echt goed weg, dan zal je toch moeten sjorren en dit luistert terug in de bak. Geef je fel en hard je bevelen dan luistert hij goed en loopt, niet soepel maar wel zeker, door zijn vijf versnellingen heen. De kabel van de versnellingsbak is leuk weggewerkt aan de zijkant van het monsterblok en doet gesmeerd zijn werk.
Stoppers
De rem heeft een wat lange slag maar luistert perfect. Een snelle niet voorrang gevende auto bevestigt; binnen no time sta ik stil de mevrouw achter het stuur boos aan te kijken. "KLAK" de luidruchtige bak terug in 1 en rustig gas gevend komen de 140 paardekrachten aan het asfalt. De achterrem heb ik hiervoor niet eens aangeraakt, deze werkt overigens ook goed mee bemerk ik als ik in de bochten eens wat rusig bijrem.
Accesoires
Pakken we dan deze specifieke motor erbij dan vallen als eerste de extra"s op. Een megagroot windscherm welke zijn werk goed doet, honderdzestig plus is geen probleem en moeiteloos vol te houden. Achter de ruit een tweetal extra klokjes, eronder een setje mistlichten en het gaat maar door, eindigend bij de tassen tesamen met een tourzadel maken een lange lijst extra"s af. We tellen zo uit de losse pols even 11 extra"s op deze motor, maar de lange lijst heb je dan nog niet eens voor de helft gehad met wat er allemaal mogelijk is op een Rocket. Zoals de fabriek het zo mooi onderschrijft: de mogelijkheid om de Rocket te personificeren loopt gelijk op met de designfilosofie. Terwijl de motor door zijn ontwerpstages heenliep hupte de afdeling accesoires mee. Samenwerkend kwamen beide teams tot perfectie aan beide kant...als je de fabriek mag geloven dan. Kijken we naar de lange lijst accesoires dan mogen we ze alleen maar gelijk geven en de meeste accesoires vielen me in de eerste instantie niet op, een chromen coverplaat aan de linkerzijde moet ik op gewezen worden door de dagelijkse berijder.
Conclusie
De Rocket was het begin van een Mega cruiser gekte, tesamen met de VN2000 de eerste die het deed. Echter ga je de VN bekijken dan is dit meer op de cruiser toegespitst, de Rocket is puur genieten voor iedereen. Veel meer motorrijders worden gelonkt door de Rocket en zelfs de doorgewinterde Supersport rijder zie je stiekum blikken werpen naar deze massieve verschijning. Dit alles begon in 2004. Het model wat wij beschikbaar kregen is een 2005 versie, de doorontwikkelde broer zeg maar, met een iets ander kleurenstramien. Je merkt dat je op een jonge motor rijdt, alles is puik in orde, de remmen zijn gebruikt maar goed, de versnellingsbak misschien wat luid maar perfect voor een fiets met ballen en behalve een paar kleine krasjes ziet de motor er nog tiptop uit. In totaal zit je met alle extra"s op een motor van dik vijfentwintig duizend euro en dat merk je. Alles is Brits in orde, met een Grundlichkeit knipoog naar het prille begin.
Gegevens:
- Triumph Rocket III
- bouwjaar 2005
- Kilometerstand: 10.500
- Technische staat: uitstekend
- Vraagprijs: € 15.500,-
- Waar te koop: Motorhuis Eindhoven