Zoeken

Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)

Pagina 3

8 augustus 2006
Inhoudsopgave
Test: Over Cheaters... (en de Master Bike)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14

Kawasaki ZX-636

Als eerste betreedt de Benjamin van onze test, de Kawasaki ZX-6R de arena. Een motor die als eerste viercilinder ervan werd beticht het spel niet volgens de spelregels te spelen en dientengevolge door velen als  Cheater werd gezien. En wie zijn wij om die mensen tegen te spreken? Het is ook niet eerlijk om binnen het strijdperk der 600cc supersports de arena met 636cc (ofwel 6% meer) cilinderinhoud te betreden.

Punt.

Toen de Master Bike verkiezing negen jaar geleden voor het eerst werd gehouden was het de ZX-9R die uiteindelijk als winnaar uit de strijd kwam, iets wat de groenen de laatste twee jaren zoetjes overdeden met de ZX-10R. Ook deze "kleinere" variant deed de afgelopen jaren goede zaken in de verkiezing van de Master Bike. Net als zijn voorganger in 2004 werd ook dit model in 2005 winnaar in zijn klasse (dat van de supersports) en eindigde daarbij op het podium van de Master Bike. Waarmee de sportieve aspiraties uit het kamp der groenen werden bevestigd. Dat Kawasaki met de ZX-6R een serieus vet goede fiets in huis heeft, daar kwamen ook wij verleden jaar echter al snel achter. Niet voor niets werd de fiets - terecht - vorig jaar tot winnaar van onze supersport vergelijkingstest gekroond, een test die - hoe toevallig - toen ook tijdens onze eigen Ride-out plaatsvond. Hoewel ook toen een vaak gehoorde kanttekening was: "Ja, maar die Kawa heeft 36cc meer. Hij speelt vals..." Iets wat "m ditmaal niet kan worden gezegd, per slot van rekening is dit de battle of the Cheaters, nietwaar?

Naast het feit dat deze ZX-6R de kleinste fiets van dit gezelschap is, is het toevallig ook nog eens de oudste. De fiets werd eind 2004 voor het eerst aan een verregende wereldpers voorgesteld en is daarmee dit jaar voor het tweede jaar in successie ongewijzigd op de markt gezet. Niet vreemd dat we a) al heel snel konden lezen en schrijven met de fiets en b) precies dezelfde mening over de fiets waren toegedaan. Dat de ZX-6R een circuitfiets pur sang is, is iets waar vriend en vijand het wel over eens zijn. Daar kunnen zelfs de tegenvallende prestaties in het WK Supersport geen afbreuk aan doen. Van a tot z ademt de fiets sportiviteit uit en dat merk je direct zodra je plaatsneemt op deze fiets.

Waarschijnlijk voor het laatst om over te zeuren, het onduidelijke en onoverzichtelijke display. Hopelijk volgend seizoen a la de ZX-10R.

Qua zithouding staat de fiets dan ook erg dicht bij de Aprilia RSV1000R Factory, alleen heeft deze Kawa dan het voordeel van de "kleine" zeshonderd.

Bij de Kawasaki draait het allemaal maar om één ding, gas geven.... 

Ook met het aantreden van vers vlees in de sportieve arena ziet de ZX-6R er nog steeds beregeil uit. Sterker nog, het is op dit moment zo"n beetje de enige supersport die er ook met duozit (en dus zonder de populaire "eenzitters-look") gewoon superstrak uitziet. Hoewel we betwijfelen of je als duopassagier gelukkig zult worden achterop. Ondanks dat de fiets zich het best in z"n element voelt zodra je een circuit betreed, is het met de fiets ook goed vertoeven op de openbare weg. Het is alleen de vering die je bij tijd en wijle laat voelen dat het hier om een circuitgeoriënteerde fiets gaat. De motor laat zich (zeker voor een "zeshonderd") verbluffend gemakkelijk schakellui rijden, maar geeft ook duidelijk aan wanneer hij zich als een vis in het water voelt. Alsof de fiets een ferme aanvalskreet slaakt, zo klinkt het ietwat vreemde geluid elke keer weer als de fiets de 9000 toeren passeert. Om vervolgens tot in de begrenzer toe een oerkreet van jewelste ten gehoor te brengen. Aanvalluh.....

  • Sterk motorblok
  • Rotsvast en precies stuurgedrag
  • Anti-hop


  • Windbescherming
  • Display