Zoeken

Test: Yamaha MT01 vs. MT01 Stage III

Stage III

11 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: Yamaha MT01 vs. MT01 Stage III
Roll the drums
On the Beat
Bomb the Bass
Stage III
Conclusie
Vermogensbank
Technische gegevens

Stage III

Vanaf de eerste klap die uit de (mooi mooi) Akrapovic uitlaatdempers klinkt is het meteen duidelijk: hier staat een totaal andere motor. De Performance Stage 3 kit, die op de MT-01 is gemonteerd, is de meest uitgebreide tuningkit die je als standaard Yamaha item bij de dealer kunt kopen. Voor een slorige vijfduizend euro (zie kader) krijgt de motor een complete metamorfose die werkelijk ongekend is. Uiterlijk zijn de verschillen minimaal ten opzichte van de standaard versie, maar dat is ook niet vreemd. Enkel de titanium uitlaat, het eenpersoons zadel en de carbon schilden verraden dat hier serieus iets anders staat. Zo klein als de optische verschillen zijn, zo groot zijn de onderhuidse aanpassingen. We noemen het even op: compleet titanium uitlaatsysteem, speciale inlaatkelken met gaasfilter, hoge compressiezuigers, snelle nokkenassen, andere klepveren en een andere koppeling. De gedempte plof van de standaard demper heeft plaats gemaakt voor een hele zware donderslag. Misschien nog wel mooier is het slurpende inlaatgeluid wat de 1670cc V-twin nu ten gehoor brengt. Het complete luchtfilterhuis heeft plaats gemaakt voor twee zeer fraaie inlaatkelken die open en bloot onder de tank zichtbaar zijn. Enkel een gaasje bovenop de kelk moet de vuile was buitenhouden. De motor reageert erg fel en laat onomwonden weten klaar voor de strijd te zijn. Wild thing, you make my heart swing. Bij elke ruk aan de gashandle trilt en schud de motor dusdanig dat hij gewoon een centimeter over de zijstandaard naar voren schuift. Waanzinnig gewoon. Ik vrees met grote vrezen dat ik mij niet bepaald populair ga maken in de straat met deze motor, maar who gives a fuck.

Wheelie king
Konden we niet bepaald warmlopen voor de prestaties van de standaard versie, bij deze Stage 3 uitvoering is het een heel ander verhaal. Wat een vermogen, wat een koppel, wat een fun. En niet te vergeten, wat een pokkeherrie, heerlijk gewoon. Dat er inwendig het nodige is veranderd merk je meteen zodra je gas gaat geven. Daar waar de standaard versie niet bepaald het luchtruim wil verkiezen, is het met de Stage 3 uitvoering heel wat beter gesteld. Moeiteloos verkiest het voorwiel het luchtruim en blijft daar zolang als jij dat wilt. Snel overschakelen is dan trouwens wel het devies, want met maximaal 5500 toeren grijpt de begrenzer (wederom) eerder in dan je verwacht. Sprintjes trekken is een zaligheid en daarbij is niets of niemand in staat je bij te houden. De VFR800 die wij tegelijkertijd in ons testpark hadden, had geen schijn van kans tegen deze dragracer, net als de redactie Cagiva Raptor 1000. En toch... om nou te zeggen dat het indrukwekkend is. Ondanks de grijns die ditmaal van oor tot oor gaat, is het nog steeds geen substituut voor de V-Max, Yamaha"s inmiddels klassieke stoplichtsprinter. En dat zal alles te maken hebben met het - voor motoren - nog steeds erg lage maximum toerental. Het gaat allemaal erg snel, maar nog steeds mist de motor een rijsensatie die een gemiddelde streetfighter wel heeft. Grote stappen, snel thuis. Dat is duidelijk meer de spreuk die deze motor op het lijf geschreven is. (Zoals het vaker bij twins het geval is.) De zware, diepe ploffen geven dus een heel ander signaal af dan wat werkelijk onder je gebeurt. Ter illustratie: Stefan Meijer was voor zijn gevoel "normaal" aan het rijden met de Stage 3, maar ondertussen moest ik op de redactie Raptor werkelijk alles uit de kast rijden om in zijn achterwiel te kunnen blijven. Gevoel en werkelijkheid blijken ditmaal enorm ver uit elkaar te liggen. Vaker dan gedacht zijn we dan ook tempo "rijbewijs kwijt" aan het rijden.

Dat de motor een chronisch gebrek aan grondspeling heeft, is iets wat je bij dit soort motoren op de koop toeneemt. Yamaha had zonder problemen de motor flink wat grondspeling kunnen geven,

Stage Performance
Voor de MT-01 heeft men bij Yamaha een compleet register aan accesiores leverbaar. Naast cosmetische veranderingen zijn er ook diverse tuningkits verkrijgbaar. Wij gingen even ten rade bij Yamaha specialist Zaanstad Motoren voor een prijsopgave van de verschillende tuningskits.

Stage I:
  • Akrapovic einddempers (street legal) Prijs: € 1494,80

    Stage II*:
  • Akrapovic uitlaatsysteem
  • Aangepaste computer Prijs: € 3011,57

    Stage III**:
  • Akrapovic uitlaatsysteem
  • Aangepaste computer
  • Klepveren, koppelingsveer, pakkingset, hoge compressie zuigers, nokkenassen Prijs: € 5038,65 *) race use only. **) race use only, fabrieksgarantie komt te vervallen Daarnaast is voor montage van alle stage kits nodig:
  • Carbon Muffler heat shield prijs € 256,73
  • Single seat unit prijs € 598,87 Voor montage moet je de volgende tijden als richtlijn aanhouden:
  • Stage I: 3 uur
  • Stage II: 6 uur
  • Stage III: 14 uur Voor meer info, check www.mt-01.com.
  • maar dat was dan weer ten koste van de comfortabele zithouding gegaan. Het merendeel van de MT-01 klanten zal daarbij de motor niet zo extreem rijden. Voor diegenen die dat trouwens wel willen doen, heeft Yamaha een zeer fraaie remschakelset in de lijst der accessoires meegenomen. Andere oplossing is om de achterkant van de motor flink omhoog te zetten. Niet alleen verbeter je hiermee de grondspeling, bijkomend voordeel is dat je de motor meer op z"n kop gaat zetten waardoor de motor nog lichter en directer gaat sturen.

    Inwendig is de motor flink onderhanden genomen. Jammer dat 'ie zo niet standaard wordt uitgeleverd.