Test: Yamaha MT01 vs. MT01 Stage III
Roll the drums
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha MT01 vs. MT01 Stage III |
Roll the drums |
On the Beat |
Bomb the Bass |
Stage III |
Conclusie |
Vermogensbank |
Technische gegevens |
Roll the drums
Het meest extravagante van de MT-01 is, naast het uiterlijk, zijn kloppend hart. Het 1670cc grootte motorblok was op dat moment Yamaha's grootste V-Twin (inmiddels is er ook een 1854cc tellende Midnight Star leverbaar, red.), afkomstig uit de Road Star Warrior, een motor die alleen voor de Amerikaanse markt werd gebouwd. Alhoewel er uiterlijk geen verschillen zijn met die Road Star Warrior, werd inwendig behoorlijk wat gewijzigd aan de 48° V-Twin.
|
||
Uitgangspunt was daarbij dat de motor een immens koppel moest krijgen bij erg lage toeren. Maar ook bij (relatief) hoge toeren moest de MT-01 tot zijn recht kunnen komen. Daar moest de motor zijn maximale vermogen afgeven, waarbij het sportieve karakter van de MT-01 tot leven zou moeten komen. Cruisen bij lage toeren, sportief rijden bij hoge toeren. Kijken we alleen al naar de cijfers, dan is de MT-01 meer dan indrukwekkend. Boring x slag van 97 x 113 mm, een vermogen van 90 pk en - meest indrukwekkend - een koppel van 150 Nm. Cilinderwanden van ceramisch composiet voor verminderde weerstand, een vierkleps cilinderkop, dubbele bougies en een opnieuw ontwikkelde verbrandingskamer zijn de voornaamste verschillen ten opzichte van de Road Star Warrior.
Inlaatzijde
Aan de inlaatzijde wordt de motor gevoed door middel van 40mm dubbele valstroom doorlaten met elektronische benzine-injectie. Een 7-liter airbox met variabel luchtinlaat systeem werd speciaal voor de MT-01 ontwikkeld. Het volume van de airbox verminderd enerzijds de luchtweerstand, hetgeen de ademhaling van het motorblok ten goede is gekomen. En anderzijds vermindert het ook de luchtinlaat geluiden, hetgeen de geluidsrestricties weer ten goede kwam. Volgens Yamaha ontstond er tevens een perfecte balans tussen in- en uitlaatgeluid hetgeen de Kodo van de motor moest versterken. Om de motor een snelle gasrespons te geven, werd behoorlijk wat gewicht van krukas en vliegwiel gehaald.
Uitlaatzijde
Aan de uitlaatzijde vallen als eerste de indrukwekkende einddempers op, die evenwijdig aan het zadel lopen en de motor zijn extravagante looks van achteren geven. Het uitlaatsysteem is voorzien van Yamaha's beroemde EXUP systeem. Hiermee is de MT-01 trouwens de eerste niet-supersport die met dit systeem is uitgerust. Dit om nóg meer koppel bij lage toeren te creëren. Omdat de druk in de uitlaat vanwege de grote cilinderinhoud vele malen groter is dan die bij een Supersport, moest de EXUP-klep flink worden verstevigd. De katalysator werd direct achter de EXUP-klep geplaatst, zodat deze geen negatieve invloed zou hebben op de pulserende werking van de uitlaatgassen. De motor voldoet hiermee aan de Euro-2 emissienorm.
Stage 3
Zoals we al zeiden, de MT-01 moet worden gezien als een muscle-bike met een heuse cultstatus. Net als bijvoorbeeld Harley Davidson al sinds jaar en dag heeft. De reeds eerder genoemde kleding- en sieradenlijn, de lijst aan carbon cq titanium vervangingsdelen en - last but not least - de Performance tuning kits, je kunt het zo gek niet bedenken of het is inmiddels leverbaar voor de MT-01. Meest indrukwekkend is daarbij de Performance Stage 3 tuning kit, die de motor (naast een berg vermogen en koppel) nog meer exclusiviteit geeft. Nagenoeg alles werd bij de Performance Stage 3 onderhanden genomen om de motor beter te laten ademhalen. De kit (die overigens verre van straatlegaal is en waarbij de fabrieksgarantie komt te vervallen) bestaat naast een compleet (race) titanium uitlaatsysteem uit (zeer mooie) open inlaatkelken, andere zuigers, nokkenassen, klepveren, CDI mapping en een versterkte koppeling. Niet alleen gaat de motor hierdoor waanzinnig klinken, hij krijgt daardoor een schep extra vermogen en koppel, maar daarover later meer. De Performance kits onderschrijven de cultstatus die Yamaha met de MT-01 ambieert.