Zoeken

Test: Yamaha MT01 vs. MT01 Stage III

On the Beat

11 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: Yamaha MT01 vs. MT01 Stage III
Roll the drums
On the Beat
Bomb the Bass
Stage III
Conclusie
Vermogensbank
Technische gegevens

On the Beat

Net als bij Yamaha's Supersports werd ook bij de ontwikkeling van het frame van de MT-01 gebruik gemaakt van die-cast giettechniek. Deze techniek maakt het mogelijk om zeer compact en stijf te construeren, hetgeen nodig was om de doelstellingen van het project te realiseren. De constructie moest dusdanig minimalistisch zijn dat het motorblok het centrale punt van het design zou blijven, maar tevens stijf genoeg om aan de sportieve ambities van de fiets te voldoen. Het CF die-cast frame bestaat uit twee delen (links en rechts) die door middel van een boutverbinding aan elkaar zijn bevestigd, waardoor de hoofdconstructie vrij van lassen is. Het massieve motorblok werd als dragend gedeelte in het frame opgenomen door middel van een starre achtpuntsverbinding, waarbij vier bouten bij de cilinderkop en vier bouten bij het carter het motorblok aan het frame verbinden. Niet alleen kwam dit de wielbasis van de motor ten goede, het versterkte tevens het motorblok-op-wielen gevoel dat voor de engineers zo belangrijk was. Daarnaast moest de starre verbinding ervoor zorgdragen dat je als rijder elke zuigerslag als het ware zou kunnen voelen.

 

Vette Poserbike
Kosten noch moeite werden bespaard om de motor een zo groot mogelijke poserstatus mee te geven. Iets wat duidelijk is af te lezen aan de toegepaste materialen. De dikke Upside-down voorvork met radiale remklauw en radiale rempomp aan de voorkant en de vette omgekeerde achterbrug met horizontale schokbreker onderschrijven dit alleen maar. Opvallend is hierbij positionering en type eindoverbrenging; geen cardan maar een ketting die daarbij niet links maar rechts is gemonteerd. Net als bij de Supersports is bij de MT-01 sprake van een korte wielbasis / lange achterbrug constructie. Korte wielbasis is hierbij trouwens een relatief begrip want met 1525mm staat de wielbasis nog altijd ver af van de hedendaagse supersport, maar dat even terzijde. Ander opmerkelijk punt is de ophanging van de achterbrug in het frame. In plaats van het frame om de achterbrug is de achterbrug om het frame geconstrueerd. Reden hiervoor was enerzijds de extra stijfheid van de brug, anderzijds om ruimte te creëren voor het uitlaatsysteem. Qua vormgeving lijkt de - uit twee aan elkaar gelaste gietdelen bestaande - achterbrug zo te zijn overgenomen van de R1, hetgeen de poserstatus uiteraard weer ten goede kwam. Net als de reeds genoemde 43mm Upside-down voorvork trouwens, die net als de horizontaal gemonteerde monoshock volledig instelbaar is.

Basic digitaal
Kijken we naar het instrumentarium, dan zien we een enkele ronde tellerunit die de motor een min of meer klassieke uitstraling moet geven. Meest in het oog springend is daarbij de imposante toerenteller. Om nóg meer het laagtoerige karakter van de motor te onderstrepen. Het digitale display bevat verder alle geijkte zaken zoals we ze van Yamaha zijn gewend: dubbele tripmeter, reserve tripmeter, de snelheidsmeter en uiteraard een klokje zijn daarin terug te vinden. De door Yamaha standaard ingebouwde reserve tripmeter bleek trouwens bij deze MT01 een zeer nuttige gadget. Met een benzinetank inhoud van slechts 14 liter (waarvan 3 liter reserve) en een gemiddeld verbruik van 1:16 heeft de motor een erg beperkte actieradius, waardoor je vaker dan lief is op "reserve" aan het rijden bent.