Zoeken

Test: Ducati ST4S ABS

SportTour

4 februari 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati ST4S ABS
SportTour
In weer en wind
In de vrieskou
Handige hulpjes
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Ducati ST4S 2005

Dat men in Bologna ABS zou gaan toepassen, lag eigenlijk wel in de lijn der verwachting. Zoals ik al zei: veiligheid is een hot item in de motorbranche en daar zijn de heren fabrikanten zich inmiddels goed van bewust. En dat de Italianen het anders dan anders zouden doen, ook dat was wel te verwachten. Daar waar over het algemeen ABS vrij conservatief wordt benaderd, kwamen de Italianen met een sportieve variant op de proppen. Natuurlijk, ze hebben ook een naam hoog te houden als het op sportiviteit aankomt. Niet alleen is het systeem door middel van een schakelaar aan het stuur uitschakelbaar, daarnaast is het ook nog eens sportiever afgesteld dan het gemiddelde systeem. Stoppies geen probleem, zo wist men nog te benadrukken.

Ducati ST4S 2005
Ducati ST4S 2005

Strakke lijnen
Genoeg over ABS, tijd om de motor eens aan een nadere studie te onderwerpen. Het meest in het oog springend is de gewijzigde kuipvorm, waar ronde vormen plaats hebben gemaakt voor strakke lijnen. Een vormgeving die op z'n zachtst gezegd, erm...wennen is. Nu heeft Ducati met Pierre Terblanche een behoorlijk controversieel ontwerper in huis, en dat is aan zijn ontwerpen te zien. Je vindt zijn ontwerpen óf geweldig óf helemaal niks. Dat (wederom) Honda"s VFR als voorbeeld heeft gediend voor de nieuwe ST generatie, dat staat als een paal boven water. Sterker nog, toen ik in 1997 de Ducati fabriek bezocht, stond op de R&D afdeling een VFR die door de heren ingenieurs aan een nadere studie was onderworpen. Hoezo kopiëren? Naast de hoekige vormgeving springt ook direct het nieuwe display in het oog. Geen losse unit meer (à  la 916), maar een compleet ingebouwd -digitaal- dashboard. Het display op zich is al een verhaal apart, maar daarover later meer.

996? 
Als kloppend hart is gebruik gemaakt van het 996 blok, Ducati"s laatste Superbike van voor het Testastretta tijdperk. Nu dekt de term 996 niet helemaal de lading, aangezien er meer verschillen zijn dan je in eerste instantie zou vermoeden. Zo werd de positie van de uitlaat-nokkenas veranderd (verlaagd), om de kop compacter te maken. Dit om voldoende ruimte voor de tank te creeren. Verder is de nokvorm van zowel in- als ook uitlaatnokkenas aangepast voor meer "toeristisch" gebruik. Voor de primaire overbrenging werd ten slotte de versnellingsbak van de 748 uit het rek gehaald. 


Ducati ST4S 2005Met losse handjes

Op electronisch gebied deed het zogeheten CAN (Controller Area Network) zijn intrede. Door een vereenvoudiging van de electronica wist men meer dan drie kilo aan gewicht te besparen. Net als bijna alle nieuwe motoren is ook deze Ducati voorzien van een chipsleutel, hetgeen je verzekeringstechnisch een alarm uitspaart. En alsof dit niet genoeg is, heeft deze motor een startsysteem waar je nog eens indruk mee kunt maken. Druk op de startknop en een startsysteem treedt in werking. Nou en, zul je denken, wat is daar zo bijzonder aan. Natuurlijk gaat de startmotor werken zodra je op de startknop drukt. Het leuke van dit systeem is echter dat na het bedienen van de startknop het systeem zichzelf regelt, net zolang totdat de motor loopt. Niet dat je er veel aan hebt, maar toch. Kijk mamma, met losse handjes.