Zoeken

Test: Ducati ST4S ABS

Handige hulpjes

4 februari 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati ST4S ABS
SportTour
In weer en wind
In de vrieskou
Handige hulpjes
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Gemiste kans
Ondanks dat het systeem ontzettend uitgebreid is, moeten we toch onze kanttekeningen plaatsen. Allereerst bij de tripmeter: het is een gemiste kans voor Ducati om niet een dubbele tripmeter toe te passen, hetgeen a) een digitaal fluitje van een cent is en b) op dit soort motoren heden ten dage gewoon een must is. Dan die mooie rekenwaardes. Om te beginnen was er continue een afwijking in de hoeveelheid verbruikte benzine. Telkens weer moesten er enkele liters meer worden getankt dan er volgens het display was verbruikt. Dientengevolge lag de gemiddelde verbruikswaarde van het systeem altijd lager dan wat in werkelijkheid het geval was. Dieptepunt daarbij was het pijnlijke moment dat er volgens het display nog voldoende benzine aanwezig moest zijn, maar we toch echt de laatste meters naar de pomp moesten duwen. Om daar tot de ontdekking te komen dat er slechts 20,25 liter benzine in de 21 liter tank kon worden getankt. Ander minpunt van het display was de beschikbaarheid van de functies. Functies als "resterende benzine" of "resterende kilometers" zijn zaken die pas interessant worden als je bijna moet gaan tanken, zodat je precies weet hoeveel marge je nog hebt. Maar vanaf het moment dat je benzinelampje gaat branden, zijn deze functies niet meer beschikbaar. En dat is niet alleen vreemd, maar ook nog eens ontzettend jammer.

De laadstekker
Ducati ST4S 2005 
Aan de zijkant van de motor, ter hoogte van de duovoetsteun, is de motor voorzien van een stekker aansluiting. In eerste instantie dachten we dat het hier ging om een aansluiting om het motor management mee af te kunnen lezen, maar een nadere studie leerde ons dat het hier een simpele laadstekker betreft. En dat is gewoon bijzonder slim bedacht van die Italianen. Nooit meer kuip eraf halen, alleen al om je accu aan de lader te zetten, gewoon stekker erin en laden maar. Daarbij werkt het ook nog eens twee kanten op, want niet alleen kun je er een acculader op aansluiten, daarnaast kun je er bijvoorbeeld ook een electrisch pompje op aansluiten. Om je luchtbed op te pompen. Of een scheerapparaat. Of een koelkast. Of...

De handgreep
Ducati ST4S 2005 
Zoals een regelrechte Toersport betaamt, is ook deze ST4S voorzien van een middenbok (standaard!). Dat feit op zich is al een pluspunt. Daarbij komt nog eens dat men het bij Ducati ons motorrijders gemakkelijk heeft willen maken. Om de motor op de middenbok te zetten is deze voorzien van een mooie handgreep. Vaak is het probleem bij opbokken dat je de motor niet goed kunt vastpakken, een probleem dat op deze manier simpel maar eenvoudig is opgelost.

Ducati ST4S 2005
Ducati ST4S 2005

Als we het display van de ST4S aan een nadere studie onderwerpen, valt het direct op dat men in Bologna zeer goed gebruik heeft gemaakt van de digitale revolutie. "Als je dan toch een digitaal display gaat toepassen, dan moet je het meteen goed doen" is vast en zeker de achterliggende gedachte geweest. Om te beginnen de aflezing: hierbij heb je de keuze tussen mijlen of kilometers. Wel zo gemakkelijk als je naar Engeland op vakantie gaat, scheelt je weer een partij rekenwerk. De verlichting van het geheel is zelfregulerend, des te donkerder het wordt, des te feller gaat de (mooi mooi) blauwe verlichting branden. En dan de cockpit zelf: naast een partij controlelampjes en icoontjes in het dashboard is in het digitale display alle informatie af te lezen die je nodig hebt. Klokje, watertemperatuur, snelheid en dan komt het: het tripmeter menu, waaruit acht! functies afleesbaar zijn. Nadeel is alleen dat het zappen dient te gebeuren met de "B" toets op het dashboard en dat is (zeker tijdens het rijden) een lastige aangelegenheid die dan ook niet aanbevelenswaardig is. Ga er maar even voor zitten: kilometerteller, tripmeter, gemiddelde snelheid, actueel verbruik, gemiddeld verbruik, verbruikte benzine, resterende kilometers, benzinepeil.