Zoeken

Test: Ducati ST4S ABS

Conclusie

4 februari 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati ST4S ABS
SportTour
In weer en wind
In de vrieskou
Handige hulpjes
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Ducati ST4S 2005

Dat Ducati zich met de lancering van de (inmiddels al weer tig jaar lopende) ST familie op de BMW of Honda VFR rijder oriënteerde, staat als een paal boven water. Dat de motor daarbij een sportieve invalshoek zou hebben, is ook niets nieuws onder de zon. Het blijven per slot van rekening Italianen met een zeer sportieve achtergrond. Dat was zo met de ST2, dat was zo met de ST4 en dat is ook weer het geval met deze ST4S. Op zich is er absoluut niets mis met deze Duc, zolang je hem rijdt zoals je een Ducati dient te rijden, en dat is hard. Ducati ST4S 2005De motor doet dan precies wat jij ervan verwacht: stuurt precies, remt strak, heeft een fantastisch rijwielgedeelte en dito vering én is daarbij voorzien van het kloppend hart van de 996. Tel daarbij op dat de motor is gezegend met een ontspannen zithouding, is voorzien van diverse gadgets (en niet te vergeten de optionele kofferset) en je praat over een motor die zowel sportieve toerrijder als ook de touristische sportrijder zou moeten aanspreken.

Super ABS
En dan het ABS. Niets meer dan lof voor de heren Ducati-technici (of moeten we zeggen Brembo?), die met deze motor laten zien dat ABS absoluut niet oubollig hoeft te zijn. Sterker nog, mijn rugzak met vooroordelen werd gedurende de testperiode alsmaar lichter. Was ik (net als het overgrote merendeel van alle motorrijders) in het begin nogal sceptisch over deze vorm van veiligheid, na drie weken ST4S ABS was ik totaal om. Ik ben ervan overtuigd dat ABS in deze vorm zelfs de sportiefste supersport niet zou misstaan. En is dat eigenlijk niet wat we allemaal willen? De wetenschap dat we bizar hard kunnen remmen én de wetenschap dat ons daar never nooit iets bij kan gebeuren (okee, bijna nooit). En die 6 kg extra gewicht? Een volle tank benzine is nog zwaarder, dus waar praten we eigenlijk over.

Servet en tafellaken
Op papier is deze ST4S dus een ideale fiets, ware het niet dat het blok op het gebied van souplesse ernstig tekort schiet. Ik vraag me dan ook af of deze motor niet een kwestie is van tussen wal en schip. Of tussen servet en tafellaken, net hoe je het zeggen wilt. Ik kan me goed voorstellen dat een sportieve motorrijder deze ST4S te weinig uitstraling vindt hebben en dus maar voor een supersport zal kiezen. Net als ik me kan voorstellen dat een toeristische motorrijder niet gecharmeerd zal zijn van het hoogtoerige rijkarakter waar deze Ducati toch echt om vraagt. Die wil een lekker soepel en schakellui motorkarakter en zal daarvoor toch echt bij de concurrentie moeten shoppen. Is hiermee de ST4S een slechte keus? Nee, absoluut niet. Zolang je jezelf op voorhand van de beperkingen op de hoogte stelt. Hou je van flink gas geven en wil je een sportieve motor, het merk Ducati op de tank maar is de 999 net teveel van het goede, dan zal deze ST4S absoluut aan je verwachtingen voldoen. Wil je daarentegen een toeristische motor en maakt het niet veel uit welk merk er op de tank staat, laat dan deze motor links liggen en ga voor (bijvoorbeeld) die VFR800i.

  • stuureigenschappen, ABS
  • eindoverbrenging, souplesse onderin

Ducati ST4S 2005

Met dank aan Motorservice Spanjer te Stein voor het ter beschikking stellen van de Jaros vermogenstestbank.