Zoeken

Test: Ducati ST4S ABS

In de vrieskou

4 februari 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati ST4S ABS
SportTour
In weer en wind
In de vrieskou
Handige hulpjes
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Ducati ST4S 2005

Dat het uitgerekend tijdens de periode dat wij de ST4S ter beschikking hadden zou gaan vriezen dat het kraakt, was een geluk bij een ongeluk. Nu is vorst op zich niet de meest extreme omstandigheid waarin je met ABS grenzen kunt opzoeken, maar juist de combinatie van vrieskou, regen en hagel was wat die ABS betreft juist een perfect uitgangspunt. Nu is er al veel gezegd en geschreven over ABS op motoren. Om te beginnen is het vreemd dat daar waar in de autoindustrie ABS gemeengoed is geworden, dit in de motorwereld nog niet echt wil lukken. Enerzijds wordt ABS door fabrikanten nog maar mondjesmaat toegepast, anderzijds willen wij motorrijders (nog) niet bepaald warm lopen voor ABS. Nu waren de eerste generatie ABS motoren ook verre van perfect Ducati ST4S 2005en op een of ander manier wil dit beeld maar niet wegebben bij ons motorrijders. Daarnaast is motorrijden iets "puurs" en vanuit dat oogpunt bezien is elk hulpmiddel een achteruitgang. Tenminste, dat denken wij.

Hamvraag
Terug naar onze testmotor, de Ducati ST4S. Zoals het de Italianen betaamt hebben ze bij deze motor gekozen voor een sportieve variant, waarbij het ABS later ingrijpt dan bij traditionele systemen. Daarnaast kan (we zeiden het al) door middel van een stuurschakelaar het systeem worden uitgeschakeld: voor de echte die-hards die nóg harder willen remmen... Hamvraag is nu: is er voor ons gemiddelde motorrijders verschil in remkracht mét of zonder ABS?

Even wennen ~
Remmen met een ABS motor is, op z"n zachtst gezegd, even wennen. En dat is bij deze Ducati niet anders. De eerste keer dat het ABS ingrijpt is een heel vreemd gevoel, alsof je nog met een simpel remkabeltje remt en dat kabeltje knapt, zoiets. Ben je eenmaal aan dit gevoel gewend, dan is er eigenlijk geen vuiltje meer aan de lucht. Ducati ST4S 2005En dat wennen is gewoon een kwestie van tijd, neem dat maar van mij aan. Op voorhand was ik bijzonder sceptisch over het systeem, maar dat zou gedurende de testperiode helemaal veranderen.

Stoppie power
Vooroordeel nummer één, ABS verlengt je remweg, kon ik al snel in de prullebak deponeren. Vol in de ankers onder goede weersomstandigheden (droog, 5ºC boven nul en zonnig) maakte dat het achterwiel het luchtruim koos, zonder dat het ABS systeem ingreep. Nu is op zich dat "vol in de ankers" al een punt op zich. Op de één of andere manier zit in je hersenpan gebakken dat je het bij koude/natte omstandigheden rustig aan moet doen, dus moet je jezelf over dat punt heen proberen te zetten. Anders gezegd, je moet harder remmen dan je gewend bent en dat op zich valt al niet mee.

Vet pluspunt
Een ander punt wat mij aangenaam verraste, was het remvermogen bij extreme weersomstandigheden. Het ABS van de ST4S laat veel meer toe dan je in eerste instantie zou verwachten. Zeker bij nat (of opgevroren) asfalt verwacht je een vrij snel ingrijpend ABS, maar dat was absoluut niet het geval. In alle eerlijkheid: ik had nooit verwacht zo hard te kunnen remmen onder slechte weersomstandigheden als dat deze ST4S toelaat. En dat op zich is ook al weer een vet pluspunt voor het systeem. Elke keer weer greep de ABS later in dan verwacht. Ik bedoel: ga op kletsnat wegdek vol in de ankers en je verwacht direct een ingrijpend ABS, maar dat was absoluut niet het geval bij deze Ducati. Blijft wel uitkijken natuurlijk dat je niet rond gaat scheuren met een vals gevoel van veiligheid, want als je hierdoor eens "fijn hard" een dijkje neemt, moet remmen en het ABS grijpt wél in, heb je het op zijn zachtst gezegd niet helemaal meer naar je zin.

Ducati ST4S 2005