Test: Ducati ST4S ABS
Nakaarten
Inhoudsopgave |
---|
Test: Ducati ST4S ABS |
SportTour |
In weer en wind |
In de vrieskou |
Handige hulpjes |
Conclusie |
Vermogensbank |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Zoals gebruikelijk kaarten we nog wat na met de importeur, ditmaal met Willem Schäperkötter van Ducati North Europe.
MF: Zullen we eerst eens beginnen bij het meest opmerkelijke van deze fiets: ABS. Geweldig. Ik heb gedurende deze test mijn rugzak met vooroordelen weg kunnen gooien. WS: Ik ben blij dat je zo enthousiast bent. Veiligheid is een van de speerpunten van het nieuwe millennium en Ducati is daar ook in meegegaan. Mensen zijn helaas nog steeds geneigd om ABS af te schilderen als "ouwelullen-techniek", maar dat is helemaal niet zo. Het helpt je gewoon veiliger motor te rijden.
MF: Absoluut een punt. Het viel me trouwens op dat hij niet aan remvermogen heeft ingeboet. Sterker nog: het lukte mij niet om met droog weer de ABS in te laten grijpen. Vol in de ankers stak de motor zijn kont in de lucht, maar geen ingrijpend ABS. WS: Dat klopt. ABS is in verschillende configuraties leverbaar en Ducati heeft voor een sportieve variant gekozen. Daardoor kun je inderdaad heel erg hard blijven remmen.
MF: Ander punt: Het motorblok. Op zich is het 996 4-klepsblok een geweldig blok dat geen toelichting behoeft, maar is het wel het juiste blok voor deze motor? WS: Hoe bedoel je?
MF: Nou, het is een ST, dat staat voor Sportief Toeren. Sportief is ie zeer zeker, maar toeren? WS: Haha, zal ik je vertellen dat wij vorige week werden gebeld door een klant die juist klaagde dat hij zijn ST4 niet sportief genoeg vond? Wij zien de ST4 als een sportieve toerfiets. Het is geen 999, maar zeker ook geen -om een voorbeeld te noemen- FJR1300.
MF: Hmmm. Wij vonden hem juist niet Toer genoeg. Hij is naar onze mening dan ook veel te lang gegeard. 80 km/u is enkel in vierde versnelling mogelijk. Vijf of zes vindt ie absoluut niet leuk, hetgeen ook niet vreemd is met dan 2000 toeren. WS: Daar heb je helemaal gelijk in. Daarvoor heeft Ducati ook verschillende tandwielen in de accessiorelijst, om de motor aan je eigen voorkeur aan te passen.
MF: Aha. Daarom dus nog die snelheidsmeting aan het voorwiel en niet aan de versnellingsbak zoals tegenwoordig gebruikelijk is. WS: Precies. MF: Dan de spiegels. Horen die zo los te zitten? WS: Eigenlijk niet. Het volgende is het geval: bij de vroegere ST"s konden de spiegels inklappen. Dat kan bij deze spiegels ook, maar eigenlijk zijn ze daar niet op berekend. De veertjes zijn te slap en daardoor komen de spiegels te los te zitten, zodra je ze enkele keren hebt ingeklapt. Dit is inmiddels onderkend door Ducati en zal worden gemodificeerd.
MF: Het display. Zeer uitgebreid met de meest waanzinnige functies, maar dan blijken net een paar simpele dingen te ontbreken. WS: Zoals?
MF: Een dubbele tripmeter. WS: Is dat een gemis dan?
MF: Nee, een gemis is het niet, maar in het kader van de digitale revolutie is het een peuleschil om "m wel in te bouwen. En het is gewoon gemakkelijk. WS: Op zich heb je daar volkomen gelijk in.
MF: Net als die functie van nog aanwezige hoeveelheid benzine en nog te rijden aantal kilometers. Leuk, maar net als je het nodig hebt -op reserve- dan doen deze functies het niet meer. En juist dan wil ik weten hoeveel benzine ik nog heb of hoeveel kilometers ik (theoretisch) nog zou kunnen rijden. Niet als de tank nog vol is. WS: Ook hier heb je volkomen gelijk. We zullen beide punten dan ook terugkoppelen naar de fabriek, want hier kunnen we wel iets mee natuurlijk.