Test: BMW R1200GS
Vermogensbank
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R1200GS |
Op en neer |
Serious toys |
Vasthouden |
Conclusie |
Vermogensbank |
Technische gegevens |
Vermogensbank
Vermogenstestbank
BMW claimt voor deze R1200GS een vermogen van 100 pk. Op de Jaros vermogenstestbank liet de BMW een vermogen zien van 59,71 kW / 81,2 Pk aan het achterwiel. Omgerekend naar krukaspk"s komen we dan aan circa 91 krukaspk"s. Het gemeten maximale koppel aan het achterwiel bedroeg 88 Nm.
Niet al te best
De BMW viel op door een niet al te beste vermogens/koppelkromme, die hoogstwaarschijnlijk is te wijten aan het "BMS-K Motormanagement" systeem en de injectie afstelling. Emmisie eisen dus, en BMW bevestigde dit later ook bij navraag. De BMW liet in de vermogenskromme twee diepe dippen zien net in het toerengebied waarin veel vertoefd wordt tijdens het rijden. Geen bijster goede afstelling dus. Een andere afstelling zal de prestaties van deze BMW R1200GS dan ook zeer zeker ten goede komen, BMW gaf echter aan dat dit niet te wijzigen was bij BMW dealers.
De praktijk
De eerlijkheid gebied ons wel tevens te vermelden dat we in de praktijk weinig tot niets hebben gemerkt van die twee dippen in de vermogenskromme. De vermogensmeting op de testbank vond plaats onder een volgaspositie en tijdens het rijden met de R1200GS kwamen de gemeten afwijkingen niet tot uiting. Sterker nog, als we geen Jaros-meting hadden gedaan, dan was er geen enkele kritische noot voor wat betreft de injectie gevallen. De standaard afstelling van de BMW is op zich voor verbetering vatbaar, maar dan eigenlijk alleen als het op pure prestaties aankomt. In de praktijk valt er zogezegd goed te leven met de standaardafstelling van deze R1200GS.
Met dank aan motorservice Spanjer te Stein voor het ter beschikking stellen van de Jaros vermogenstestbank