Zoeken

Test: BMW R1200GS

Serious toys

15 april 2005
Inhoudsopgave
Test: BMW R1200GS
Op en neer
Serious toys
Vasthouden
Conclusie
Vermogensbank
Technische gegevens

Serious toys

Elektronische snufjes zitten er genoeg op de BMW. Allerlei knopjes zoals handvatverwarming en ABS zijn netjes op de controleunits gezet. Zoals we al bij de onlangs geintroduceerde R1200ST schreven, is de nieuwe generatie BMW Boxer voorzien van een zogenaamd CAN systeem, hetgeen zoveel betekend als dat alle informatie over één kabel wordt gestuurd. Dit CAN stuurt via die ene draad de electronische wegrijbeveiliging (EWS) en de bestuurders informatiedisplay (FID) aan. En hoe minder draadjes, hoe minder kans op storingen. Het leven is simpel. De electronische wegrijbeveiliging is trouwens afkomstig uit de automobieltak van BMW, maar is inmiddels niet meer ongewoon in de motorbranche. Verzekeraars gaan er steeds vaker om vragen, om het dievengilde het zo lastig mogelijk te maken.

Displaygemak
De nieuwe boordelektronica van de R1200GS heeft ook een heel nieuwe en lichte cockpit, die bestaat uit een (analoge) kilometerteller en toerenteller, en een informatiedisplay. Dit display geeft continu informatie over de olietemperatuur, de tankinhoud, het rijbereik, de tijd en de ingeschakelde versnelling. Het rijbereik komt alleen in beeld op het moment dat je op reserve overschakelt. Een oranje lichtje licht op, een tankfiguurtje knippert en de nog te maken kilometers komen akelig accuraat in beeld.

Verbruik
Het verbruik van de R1200GS was zondermeer goed te noemen. Als enige van de motorfabrikanten vermeld BMW verbruikscijfers in de folder en dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Gemiddeld verbruikte de motor 1:17,4. Bij reserve gaat een "restkilometer-teller" lopen die opvallend acuraat was, hetgeen zondermeer een compliment is van het motor-management.

Hoe nauwkeurig het systeem is, ondervonden we al snel. Met volgens het display nog acht beschikbare kilometers weet ik 19,64 liter benzine in de 20-liter tank te pompen. Akelig acuraat dus. Maar het gaat nog verder. Je kan ook de kilometerstand en de dagteller oproepen. Storingen worden hier eveneens getoont. En de FID (weet je het nog?) wordt bij schemerlicht onmiddellijk verlicht. Een fotocel bepaalt het tijdstip waarop de nachtverlichting aangaat, hetgeen we direct merken zodra er een tunnel wordt ingereden. Ten alle tijden is het display helder en duidelijk, niets dan lof over dit informatiesysteempje.

BMW solutions
De schakelaars van de handgrepen zijn nieuw. De opstelling van de schakelaars en de typische BMW-logica voor de bediening van de richtingaanwijzers bleef gewoon behouden. En zoals gezegd als je er eenmaal aan gewend bent is het een systeem dat heel erg makkelijk en logisch werkt.

Helaas pindakaas
Offroad gebruik kan veel van je motor vergen, niet in de laatste plaats van je velgen. In de offroadtak van de motorsport maakt men om die reden gebruik van spaakwielen tegenover gegoten wielen. Spaakwielen kunnen de krachten beter verspreiden en zodoende is de kans op een kapotte velg kleiner. Om de offroaders tegemoet te komen in deze is de motor leverbaar met gegoten lichtmetalen wielen of met de beproefde spaakwielen. De gegoten wielen zijn extra duurzaam en voor gematigd offroad gebruik voldoende. Let wel: gematigd offroadgebruik. Bij een beetje tempo zal je je al snel moeten wenden tot de beproefde gekruiste spaakvelgen. Een belangrijke keus om vooraf te maken, ons model was voorzien van gegoten velgen, idd jammer maar helaas. Geen offroad voor deze jongen.

Bekrachtigde remmen
Het remsysteem van deze R1200GS is het beproefde EVO remsysteem van BMW, bekend van de andere modellen en de illustere voorganger de R1150GS. Bij de ABS is het semi-integraal wanneer men de hendel inknijpt wordt de achterrem automatisch meegenomen. Enige kleine nadeel is het zoemgeluidje wat dit produceert, bij de minste aanraking van de remhandle of voetrem hoor je een zoemend geluid. Heel verwarrend voor mijn mederedacteurs bij een gezamelijke rit.