Test: BMW R1200GS
Vasthouden
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R1200GS |
Op en neer |
Serious toys |
Vasthouden |
Conclusie |
Vermogensbank |
Technische gegevens |
Vasthouden
Ergonomie staat nog steeds hoog in het vaandel bij BMW en deze R1200GS is daarop geen uitzondering. Het in hoogte instelbare zadel is daarbij een waardevolle gimmick, waarbij het verschil tussen hoog en laag duidelijk merkbaar was. En dat is bij sommige andere merken nog wel eens anders. In de laagste stand kon ik met gemak met beide voeten aan de grond, maar met mijn lengte van 1,90 meter was de hoogste stand beter voor mij geschikt. Zeker wanneer ik op de voetsteunen ging staan (het blijft per slot van rekening een All-road). Het hoog oplopende zadel gaf dan een perfecte ondersteuning van de knieën waardoor je toch nog veel feedback krijgt van de fiets.
Duo rijden en de duo zijn
De BMW is een allround reismotor, en daarbij is de duozit niet onbelangrijk. Niemand minder dan Danielle Goedhart (de vrouw die volgend jaar de Dakar wil rijden) bleek bereid voor één dag het comfort van de duozit te testen. De opstap zelf is verschrikkelijk hoog, maar eenmaal in het zadel komt het residentiele weer naar boven. De keizerlijke zit is erg comfortabel en Danielle had dan ook geen enkel probleem achterop. Het op een oor leggen gaat net zo makkelijk en van de gewichtstoename heb je eigenlijk weinig last. De zware 1200cc motor trekt zich daarbij niets aan van deze extra ballast, zelfs vanaf 2000 tpm in zijn zesde versnelling accelereren ging zonder voelbare verschillen
Windvangen
Wat opviel tijdens het rijden in het donker, met regen en met een donker vizier (dankjewel meneer de hoofdredacteur die even een spoedvergadering belegt) is dat de ruit heel veel bescherming bied. De combinatie donker vizier / regen maakte dat ik met open vizier moest rijden, hetgeen verrassend goed ging mits ik mijn hoofd op de juiste manier achter het in hoogte verstelbare -en inmiddels in de hoogste stand geplaatste- ruitje stak. En daar heeft BMW toch een kleine steek laten vallen, het in hoogte verstelbare ruitje bleek niet op een lengte van 1,90 meter berekend.