Test: BMW R1200GS
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R1200GS |
Op en neer |
Serious toys |
Vasthouden |
Conclusie |
Vermogensbank |
Technische gegevens |
Conclusie
De BMW R1200GS is een zeer complete motorfiets. Een "bijna alleskunnende" reis enduro. Erg compleet uitgerust, verkrijgbaar met ABS en handvatverwarming. De nadruk van deze motor (en de krachtbron) ligt op reis en tourgebruik, dit door het comfort en het gebruikersgemak. Sportief rijden behoort echter door het goede chassis en vering ook tot de mogelijkheden waarbij gesteld mag worden dat het rijwielgedeelte meer in zijn mars heeft dan het motorblok kan bieden.
Wat is het
Een motor dus die bijna alles lijkt te kunnen. Multi-functioneel waarbij de rijder voor de keuze staat over de inzetbaarheid. Die inzetbaarheid kan uiteenlopen van voorzichtig off-road gebruik naar weggebruik. Moest er een onderverdeling gemaakt worden dan zou ik het inschalen als volgt: 10 % off-road / 20% sportief weggebruik / 70% tour-reisgericht weggebruik.
|
||
Alleskunner
De BMW is nergens in gespecialiseerd, nergens in uitblinkend. Maar wel in staat tot steeds ruim voldoende wat betreft iedere inzetbaarheid. En dat is waarschijnlijk net het concept dat BMW in gedachten had voor deze GS. Een motor die van alles ruim voldoende kan, waarin iedereen wel iets van zijn gading terug kan vinden. In dat geval is BMW geslaagd. Bovendien, een goede aftermarked sportuitlaat zonder katalysator én een gedegen afstelling terwille van prestaties en niet terwille van de milieu eisen, zullen het motorkarakter en daarmee de "rijsensatie" van de motor behoorlijk ten goede te komen. Bovendien heb je dan een motor die de 100.000 kilometer loopt op zijn sloffen. Klein nadeel is dat, wil je een zelfde motor in 2005 als in 2004 moet je hiervoor extra "bijkopen". Er dus extra voor dokken. ABS kost 1265 euro, de kofferhouderset 165 euro dus samen maar liefst zo"n 1430 euro die je in 2005 meer kwijt bent als je dezelfde uitrusting wilt als een standaard 2004.